Zero UI: Jasný trend v designu mobilních aplikací?

28. 11. 2018 15:55

UX
Zero UI: Jasný trend v designu mobilních aplikací?

Nejdřív tu byl flat design, pak minimální design a teď je tu v plné síle neutrální user interface, content-focused experience, redukce komplexnosti nebo Zero UI – 4 různá pojmenování pro 1 jasný designový trend dneška – téměř neviditelný design rozhraní aplikací, který dává vyniknout obsahu a vstupům uživatele podle zásady „pryč s dekorativními elementy, hlavní pozornost míří na obsah“. Jaké aplikace a redesigny ze Zero UI vycházejí a jakými zásadami se při navrhování Zero UI řídit?

Obsah především bez rušivých elementů

Jak poznáte, že designér aplikace, kterou používáte na mobilu nebo desktopu, použil zásady Zero UI? Zkuste si třeba na screenu z Instagramu odmyslet uživatelský obsah a zůstane vám v podstatě jen bílá stránka s několika ikonami a nezbytnými popisy. Žádné nadbytečné čáry, stínování nebo ozdoby. A přesně to je Zero UI, které najdeme v mnoha aktuálních redesignech především mobilních aplikací.

Trend následuje také Facebook, Airbnb, Apple nebo platforma Medium a určitě jste si všimli, že se appky top hráčů začínají navzájem podobat jedna druhé. Nemusí to však být jen nevýhoda – podobné designové zásady mohou pomoci uživatelům v rychlejším seznámení s ovládáním nových aplikací, které dodržují stejné best practices.

Víte, že za praprůkopníka minimalistického trendu označuje designérská veřejnost Microsoft Metro Design Language? V roce 2017 se Microsoft začal řídit inovovanými guidelines – Fluent Design systémem.

3 typické prvky Zero UI

  • Větší a výraznější nadpisy
  • Zjednodušené, univerzální ikony
  • Odstranění barev až na černo-bílé UI

Michael Horton ve svém článku o redukci komplexnosti v designu mobilních aplikací vyzdvihuje výhodu nového přístupu v maximálním zaměření na uživatele a návratu k podstatě wireframu: „Místo abychom se hodiny dohadovali, zda je modrá dost modrá, kde přidat a ubrat, najednou vidíme, že řešení leželo na stole po celou dobu v podobě původního černo-bílého wireframu.“ UX a UI designéři se tak můžou přestat soustředit na to „aby to vypadalo hezky“ a více se věnovat kvalitě produktu.

Jak na svou vlastní Zero UI aplikaci podle Michaela Hortona?

  • Odstraňte všechny barvy až na černo-bílý návrh.
  • Zvětšete nadpisy o 20-30 px a použijte bold.
  • Vytvořte jednoduché, maximálně stylizované ikony, samozřejmě opět černobílé a pak je za sebe naskládejte v pořadí: domů, hledat, primární akce, sekundární akce, profil.
  • Vzdušnost je všechno. Zdvojnásobte až zečtyřnásobte množství volné bílé plochy.
  • S barvami a nápady se můžete vyřádit na designu ikony aplikace.

Michael to samozřejmě myslí v mírné nadsázce a i nám je jasné, že se Zero UI přístup nemusí hodit úplně všude. Příznivci minimalismu by naopak Zero UI rádi viděli nasazené v mnohem větší šíři – nejen na sociálních sítích a mobilních aplikacích, ale i na desktopových řešeních a e-shopech.

Líbí se vám tento „více než minimální“ designový trend?

Anna Sálová

Anna Sálová

Anička se věnuje copywritingu a obsahové strategii 7 let. Začínala na volné noze, aby pak vedla copywritery v agentuře H1.cz. Odtud už byl jen kousek k založení vlastní obsahové agentury Content Wizards. Na jaře 2018 jí vyšla kniha Kreativní copywriting.

Marketing
Yield management: Cesta k vyšším ziskům, nebo ke ztrátě důvěry zákazníků?

Yield management: Cesta k vyšším ziskům, nebo ke ztrátě důvěry zákazníků?

6. 12. 2019 15:02

Ta správná cena pro toho správného člověka v ten správný čas – zní to jako cesta k vyšším ziskům? Nebo jako diskriminace různých skupin zákazníků? Dynamickou úpravu...

Přečíst
Marketing
UX
Získejte více konverzí od zákazníků díky Gmail Inbox Actions

Získejte více konverzí od zákazníků díky Gmail Inbox Actions

28. 11. 2019 15:05

Kouknout do schránky, otevřít e-mail, prokliknout se na stránky e-shopu, provést akci. Zdá se vám to jako dlouhá cesta? Nám také. Proto vám přinášíme tipy...

Přečíst
Marketing
UX
Nezapomínejte na stránku 404: Bavte, vzdělávejte a prodávejte!

Nezapomínejte na stránku 404: Bavte, vzdělávejte a prodávejte!

21. 11. 2019 15:44

Hezká 404 stránka, která ladí s designem webu a nenechá uživatele viset ve vzduchoprázdnu s otázkou „A co teď?“, už se stala pro mnohé provozovatele webů a...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy