UX, SEO a copy trendy pro rok 2019 dle předpovědi odborníků

UX, SEO a copy trendy pro rok 2019 dle předpovědi odborníků

Vyzpovídali jsme odborníky z 3 nám nejbližších oborů. Co myslíte, trefí se naši experti?

UX trendy 2019 podle Honzy Kvasničky

Honzu Kvasničku, jednoho z nejznámějších českých UXáků, asi netřeba představovat. Jaké jsou podle něj TOP trendy pro příští rok v jeho oboru?

Personalizace a dynamické generování obsahu dle návštěvníka

„Bude určitě pokračovat snaha o chytřejší personalizaci, a to až na úroveň úpravy cen zboží v e-shopu pro různé zákazníky. V souvislosti s tím pokročí také strojové učení a bude se dařit firmám a start-upům, které pracují na dynamickém generování obsahu podle preferencí a návyků publika,“ zmiňuje jeden z nejvýraznějších trendů posledních let, který bude stále nabírat na síle, Honza.

TIP: Přečtěte si více o personalizaci a doporučovacích nástrojích na našem blogu.

Větší důraz na interaktivitu s uživatelem v rámci celého webu

„Pokud potřebujete nebo chcete vyprávět příběh, musíte svému storytellingu dodat interaktivní prvky.“ Animace, videa, mapy, grafy, klikací testy, kalkulačky a „obrazovost“ spolu s promakaným copy vás odliší od konkurence a doručí lépe vaši message.

Chatboti

Strojové učení pomůže nejen v dynamickému generování obsahu, ale nachytří i chatboty, které jsou zatím spíš takovými nablblými automaty. „Snad se dočkáme více chatbotů, se kterými jde opravdu chatovat a nejen mačkat předvolené odpovědi.“

TIP: Přečtěte si na Foxentry blogu více o chatbotech.

Automatizace marketingu a la Exponea

Nadějnou vyhlídkou nového roku je také to, že budeme spoustu mechanických marketingových úkolů moci delegovat na chytrý software – umělou inteligenci. „Společnost Exponea např. pro své klienty umí spustit automatizované kampaně na různých kanálech, které se navzájem doplňují, umí automatický vyprofilovat typické zákazníky, optimalizovat layout stránek díky automatickým A/B testům, doporučovat zboží a spoustu dalšího.“

Na závěr Honza dodává, že v rámci UX návrhů se určitě objeví zajímavé výzvy okolo mobilů s ohýbatelným displejem. „A pak určitě hlasové ovládání a vyhledávání,“ uzavírá rozhovor pro Foxentry Honza.

SEO trendy 2019 podle Pavla Ungra

Pavel Ungr je těžký kalibr na SEO a jeden z nejrespektovanějších SEO odborníků v Čechách. A jaké trendy nás čekají v příštím roce v jeho oboru?

E-A-T a YMYL – důvěryhodnost, expertiza, autorita

Může to být záplavou fake news, ale důvěryhodnost je dnes prostě číslo 1. Pavel proto doporučuje maximálně vycházet vstříc principu E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), který Google označuje jako svatou trojici pro hodnocení kvality webů. Další zásada YMYL (Your Money or Your Life) fandí webům, které vám pomáhají řešit nějakou finanční nebo životní otázku. Přečtěte si o nejnovější E-A-T aktualizaci MEDIC.

UX pro mobil a bezpečnost

Jak zmiňuje níže Zuzka, Google se nyní bude řídit při hodnocení webu primárně jeho mobilní verzí. „Proto čím lepší uživatelský zážitek a obsah na mobilním webu nabídnete, tím lépe v očích Google,“ uvádí Pavel a doplňuje, že s využíváním mobilních zařízení bude muset jít vpřed i bezpečnost – na sociálních sítích, při komunikaci s bankou, obchodníky atd.

Hardcore technické SEO, zejména JS frameworky

„Jak přicházejí nová technická řešení webů, budeme se muset zase více zakousnout do technického SEO. Jednou z takových cest jsou JavaScriptové frameworky,“ uvádí příklad Pavel. „Protože JS frameworky se z často používají na webech, které řeší rychlost pro uživatele, ale musí být správně nastaveny, aby fungovaly i pro vyhledávače – důležité termíny, které nastudovat jsou server side rendering a dynamic rendering. Pokud SEO příliš nerozumíte, alespoň skrze tyto termíny můžete vývojáře správně nasměrovat. Bez správného nastavení se totiž v případě JS frameworků nic neindexuje.“

TIP: Pavel doporučuje k přečtení např. tento článek o JavaScriptové single page.

Lokální SEO, knowledge graph a další hackování SERPu

„S tím jak se prosazuje mobilní vyhledávání na úkor desktopu, stále důležitější bude vyladit si maximálně své lokální SEO, abyste mohli účinně nabídnout své služby v SERPu podle aktuální polohy zákazníka,“ doporučuje Pavel a doplňuje, že „in“ bude další hackování SERPu pomocí strukturovaných dat a dalších triků.

TIP: Jak na lokální SEO? Začněte vytuněným zápisem v Google Maps a Google My Business, Firmy.cz a dalších relevantních katalozích, pracujte s recenzemi na různých recenzních serverech a nezapomeňte na vyladěný mobilní web se správně navrženými landing pages a informacemi ve strukturovaných datech. „Čím více lidé vyhledávají za chodu na mobilu, tím více pro ně bude při výběru obchodu, instalatéra nebo restaurace hrát roli lokální SEO,“ říká Pavel.

Copy trendy 2019 podle Zuzany Veselé

„Copywriting se nevyvíjí tak dynamicky jako související obory – sociální sítě nebo SEO. Doporučuji proto textařům sledovat pravidla optimalizace pro vyhledávače. V souvislosti s mobile-first indexací nás nejspíš čeká pár změn v přístupu k tvorbě textů i celkové obsahové strategii,“ začíná náš mini rozhovor Zuzka Veselá – copywriterka s 10 lety zkušeností.

Přibyde práce na video a audio obsahu

„Copy se začne víc prolínat s multimédii. Textaři se častěji setkají se zakázkami na scénáře, titulky a popisky videí a podcastů, jejich optimalizaci pro vyhledávání nebo s textací reklam do videí,“ uvádí jako první tip Zuzka.

Ubyde e-booků, e-mailů a dalšího pochybného obsahu „zdarma“

„Vyhledávače zbrojí proti nepřirozenému získávání kontaktů výměnou za informace zdarma. Klesá i ochota lidí vyměnit svůj kontakt za obsahového zajíce v pytli (nehledě na to, že dle GDPR to není úplně košer),“ říká Zuzka. E-booky prý budeme tvořit dál, ale delší a hodnotnější – lidé za kvalitu rádi zaplatí.

Poleví zaplevelování internetu nepodloženými informacemi

Každou minutu na internetu přibývají kvanta nových „zaručených“ tipů bez uvedení zdroje nebo autora. „Zejména v oblasti zdravotnictví mohou mít závažné následky. Google dal v létě 2018 aktualizací Medic jasně najevo, že tudy cesta nevede,“ uvádí Zuzka a radí: „Kde to jde, uvádějte zdroje a odkazy na autoritativní weby, odkud informace pocházejí. U magazínů vyplňte profily autorů a budujte jejich autoritu.“

Vyplatí se investice do segmentace a personalizace

I Zuzka na závěr vyzdvihuje rostoucí popularitu personalizace, kterou už zákazníci začínají i sami od sebe očekávat: „Čím víc o svých zákaznících víme, tím lépe. Personalizovanou stránkou nebo e-mailem zvýšíte nejen míru konverze, ale i důvěru a sentiment zákazníků ke značce. Podle průzkumu společnosti Invesp až 57 % klientů rádo poskytne své osobní informace výměnou za cílené nabídky a informace podle svých zájmů.“

Děkujeme našim 3 odborníkům a doufáme, že vás jejich rady inspirují do nového roku internetového podnikání.