Unboxing se přesouvá od youtuberů k e-shopům: Vyzkoušíte virtuální rozbalování?

26. 3. 2020 16:09

Marketing
UX
Unboxing se přesouvá od youtuberů k e-shopům: Vyzkoušíte virtuální rozbalování?

Kdo z nás jako dítě nemiloval dárky a hlavně onen moment, kdy je vybaluje z krabice a oči mu svítí nadšením a zvědavostí? Právě na tomto pocitu, který v nás chtě nechtě přetrvává i v dospělosti, staví „unboxing“ videa, jejichž popularita stále roste. V čem mohou pomoci vašemu marketingu a proč byste jim měli věnovat pozornost?

Unboxing jako nejoblíbenější formát na YouTube

Videa unboxingu, tedy procesu vybalování z krabice, jsou přesně tím, co jejich název napovídá, a ničím jiným. Youtuber se posadí před kameru a mikrofon, zmocní se nerozbalené krabice s novým produktem či produkty a začne vybalovat. Přehledně ukazuje, co vše krabice obsahuje, a vše více či méně barvitě popisuje. Zdá se to jako málo, ale tato videa lidé prostě milují. A opravdu jich není málo.

Měsíčně zadá do vyhledávače YouTube 90 000 uživatelů právě termín „unboxing“. Mezi lety 2010 a 2014 se podle CNN zvýšil počet těchto videí o 800 % a raketově roste i nyní s tím, jak roste počet influencerů, blogerů, či youtuberů.

Rozbaluje se vše možné, nejčastěji jde třeba o mobilní telefony a herní konzole, ale vybalují se také knihy či kosmetika. Unboxing je perfektní nástroj pro firmy, které zasílají speciální balíčky s překvapením, které si kupující pořizuje ve formě předplatného a které obsahují hlavně různě nakombinovanou kosmetiku. Rozbalují se a představují také nové hračky a oblečení. Unboxing zkrátka a dobře táhne a dívat se na to, jak má někdo jiný radost (ať už předstíranou, nebo skutečnou) lidi zajímá. Proč tomu tak je? V zásadě lze říci, že unboxing videa splňují ty hlavní důvody, proč uživatelé YouTube vůbec navštěvují – v první řadě chtějí pobavit, ale chtějí se také poučit. Unboxing videa nabízejí mírou vrchovatou obojí. 

Díky unboxingu uvidíte produkt v celé jeho kráse

Pokud se uživatel rozhodl pro koupi určitého produktu, většinou těká po internetu a snaží se zjistit zkušenosti ostatních uživatelů. Unboxing jim umožňuje spatřit produkt takový, jaký skutečně je, bez triků, profesionálního nasvícení, efektů a dalších přikrášlujících elementů. Potenciální kupec se dozví, co vše je obsahem balení, jak je vše v balíčku uloženo, ale také, co k čemu slouží či jak se má produkt sestavit dohromady. Někdy se provádějí třeba i úvodní nastavení produktu. Kupující se tak dozví spoustu zajímavého nejen o balení, ale i o produktu samotném a v některých případech sklouzává tento žánr až k recenzi. To vše mu pomůže v orientaci, zda si produkt skutečně zakoupí.

Lze prohlásit, že unboxing videa pomáhají i prodejci. Pokud si totiž kupující dobře prohlédne, co si pořizuje, pak se snižuje míra vratek bez udání důvodu. Kupující balíček dopředu zná a nepříjemné překvapení se tak nekoná.

Jako dítě u vánočního stromku

Další důvod, proč jsou unboxing videa tak populární, jsme zmiňovali na začátku. Jde o to, že i díky nahranému videu lze zažít příjemný pocit z rozbalování, okamžiky nedočkavosti a také radosti. V takovou chvíli se i ve zralém věku ocitáme v pozici dítěte u vánočního stromku a videa navozují příjemnou atmosféru, což láká k dalšímu a dalšímu sledování. Získáváme také iluzi, že jsme si pořídili něco nového, aniž bychom (zatím) utratili jednu korunu, a to se počítá.

Unboxing videa „sjíždějí“ nejen puberťáci, ale baví internetové uživatele všech věkových kategorií. A pozor, láká skutečně také balení samotné. Některé zásilkové obchody šly dokonce tak daleko, že po otevření krabice uvádějí na jejím vnitřním obalu postup, jak takový správný unboxing před kamerou provádět.

Přečtěte si náš starší článek o originálním packagingu e-shopů.

Vybaluje bloger

Zaměřme se nyní na osobu toho, kdo rozbaluje. Firma si může vytvářet pochopitelně vlastní unboxing videa, ale zásah je mnohem větší, pokud se jí podaří přemluvit ke spolupráci některého z blogerů. Pochopitelně výhrou je, pokud si bloger balíček objedná sám a za své peníze, nikoliv v rámci placené spolupráce. Firmy dnes posílají vytipovaným blogerům balíčky takřka automaticky, aniž by s nimi měly předem dojednanou spolupráci, ale pamatujte na to, že blogera nic nezavazuje k tomu, aby unboxing video skutečně natočil – vsaďte proto na nápadité balení nebo milý vzkaz, který vystoupí ze záplavy darů od sponzorů.

Budoucnost unboxingu? V rozšířené realitě

Ačkoliv se unboxing videa zdají být už léta stejná, jen se vylepšilo technické zázemí blogujících, i tento žánr zřejmě čekají novinky, které se týkají špičkových nových technologií, a to umělé inteligence a rozšířené reality. V čem tyto technologie mohou unboxing videa obohatit a učinit je ještě přitažlivějšími? Chtějí zážitek z vybalování udělat ještě osobnějším a intenzivnějším. Nebude totiž rozbalovat bloger, ale uživatel sám. Jak je to možné? Rozšířená realita dovolí vyzkoušet si pocit z vybalování, a to bez speciální konzole, helmy a rukavice, která je potřeba pro virtuální realitu. Postačí mobilní telefon s kamerou, která snímá okolí a začleňuje ho do interaktivního videa. A tak se může klidně balíček s novým mobilem objevit virtuálně právě na vašem stole a se vy se můžete začít probírat krabicí…

Pro firmy jde o obrovskou příležitost – stačí si nechat naprogramovat speciální aplikaci a tu nabídnout svým potenciálním zákazníkům. K přístupu k ní postačí pouze internetový prohlížeč a zařízení s kamerou jako smartphone nebo tablet bez potřeby něco stahovat nebo instalovat. Firmy už nemusí nikomu posílat zkušební balíčky a vnucovat se do přízně influencerům. A podobné aplikace opravdu vznikají – vytvořila ji třeba značka Gap, nebo Adidas, která takto promovala před rokem a půl své tenisky Deerupt.

Rozšířená realita vám také umožní být přímo u krabice při skutečném vybalování. Pokud se produkt skládá z několika částí, které je třeba dát dohromady, může se stát, že je nakupující poněkud zmatený a neví si rady. Právě tehdy mu pomůže virtuální asistent vybalování, kterému můžete díky rozšířené realitě koukat pod ruce.

Podle průzkumů firmy Gartner hodlá 20 % velkých společností začlenit rozšířenou realitu mezi své marketingové nástroje. Byla by velká škoda si tuhle novinku nechat ve svém marketingovém mixu ujít.

Michaela Kadlecová

Michaela Kadlecová

O svět technologií se Michaela Kadlecová začala zajímat už na univerzitě – na Vysoké škole ekonomické k tomu měla ty nejlepší předpoklady. Po škole zakotvila na dlouhá léta v redakci časopisu Počítač pro každého, kde se věnovala světu internetu, nejnovějším trendům a technologiím. Tuto dynamickou oblast sleduje dodnes, i když na rodičovské dovolené coby freelancer.

Foxentry
UX
Velká případová studie Benu.cz

Velká případová studie Benu.cz

11. 6. 2020 16:07

Podívejte se na reálný přínos Foxentry na jedné z největších českých lékaren. Ve velkém A/B testu jsme testovali několik metrik a výsledky vás jistě mile...

Přečíst
Ostatní
Marek Hrkal z odprezentuj.cz: Přestaňte dělat “tofu” prezentace

Marek Hrkal z odprezentuj.cz: Přestaňte dělat “tofu” prezentace

24. 4. 2020 14:47

Při pomyšlení na powerpointovou prezentaci se vám otevírá kudla v kapse? Nebo je naopak vaší oblíbenou formou pro představení nápadů a předání informací? Marek Hrkal...

Přečíst
Foxentry
Propojili jsme se s Upgates

Propojili jsme se s Upgates

8. 4. 2020 16:39

Pro všechny klienty, kteří nyní využívají Upgates ,nebo alespoň do budoucna plánují využívat, máme skvělou zprávu. Stali jsme se oficiálním doplňkem této platformy. Náš doplněk...

Přečíst