Tomáš Málek: Jak přemýšlet nad guidelines pro grafiku webu

11. 4. 2019 14:10

UX
Tomáš Málek: Jak přemýšlet nad guidelines pro grafiku webu

Často se ve své praxi Art Directora webové agentury setkávám s otázkou, jak by měly vypadat ideální podklady pro tvorbu grafiky webu. Zkusil jsem pro vás shrnout několik zásad a základních dokumentů, které práce na grafice a potažmo celém webu usnadní a urychlí.

Wireframe nebo interaktivní prototyp jako základ grafiky webu

Ideálním podkladem pro grafika jakéhokoliv projektu je wireframe nebo ještě lépe interaktivní prototyp. Prototyp z toho důvodu, že je potřeba se zamyslet nejen nad tím, jak web bude vypadat z estetického hlediska, ale i nad tím, jak se člověk pohybuje po celé webové stránce. To často není z wireframů úplně jasné a konkrétní cesta návštěvníka po webu se pak musí dořešit za pochodu, což často znamená jediné – chaos a polovičatá, nepromyšlená řešení.

Příklad: Na mnoha webech se setkáváme s tím, že CTA (call to action) tlačítka fungují určitým způsobem na hlavní stránce a jinak na zbytku webu. Často totiž v průběhu vývoje dochází ke změnám při optimalizaci webu po zjištění výsledků uživatelského testování, které se pak neaplikují důsledně napříč celým webem.

Kvalitní příprava grafiky a style guide pro web, který budete potřebovat při všech dalších úpravách grafiky, návrhu nových prvků a souvisejících materiálů, se bez wireframes nebo prototypu většinou neobejde.

  TIP: Pro tvorbu style guide neexistuje žádný univerzální koncept, jelikož online trh se přetváří v podstatě neustále a je nutné do něj stále zapracovávat nové prvky a formáty.

Logo/Brand manuál a guidelines u globálních a mezinárodních hráčů

Někdy máme tvořit web pro velkou společnost nebo “korporát” – tam style guide pro grafiku dostaneme již v úvodu spolupráce. Často ale dochází k rozporu mezi guidelines a jejich použitelností v praxi. Většinou je to dáno tím, že vůbec nebyl adaptován pro lokální trh, kdy např. logomanuál dělá hlavní francouzská pobočka a po 2 letech se má adaptovat na trh zemí východní Evropy. Tam narážíme na první problémy –  nákupní chování uživatelů je na jiném trhu zcela odlišné – potenciální zákazníci jsou zvyklí na jiné UX, vyhledávají a kupují jiné věci a rozhodují se dle jiných parametrů. Super článek o tom napsal třeba Honza Kvasnička, když lokalizovali s týmem pro další trhy e-shop Vaše čočky.

TIP: Sdělujte grafikům výsledky uživatelských testování, ať je mohou promítnout do návrhů i zapracovat do guidelines.

Stává se i to, že je brandmanuál v době nasazení na konkrétní trh již několik let starý. V minulosti si firma nechala vypracovat nádherný manuál, kde najdete úplně vše. Od potisku propisek až po reklamní bannery. Kdysi jsem dokonce zaznamenal, že jistá firma měla v guidelines popsané i přechody v animacích, což je zářná výjimka. Ale právě v tom zároveň vidím největší problém – nasadíte plošně kreativy do online reklamních kampaní podle globálního manuálu a v některých zemích mají celkem dobrý výkon (CTR), jinde zase ne. Často tento rozdíl bývá v obratech i několik desítek procent. Teď co s tím, když centrála chce používat guidelines, ale chce mít i dobré výsledky?

Poptejte i lokální grafická studia a marketéry

Můj názor jako arťáka, kterému rukama prošly desítky webů, je ten, že za dobrým mezinárodním webem a brandem by prostě nemělo stát jenom jedno grafické studio, ale i majitelé firem a lidé, kteří mají zkušenosti přímo s danou pobočkou a přichází denně do styku se svou cílovou skupinou. Minimálně by vše měli posuzovat i country a marketing manažeři zemí, kde by daný web měl fungovat, aby se předešlo zklamaní a nenaplněným targetům.

Vše funguje. Co teď?

Nejtěžší chvíle nastává, když se stáváte nebo stanete leaderem trhu a ostatní vás začnou kopírovat. Musíte být vždy o krok napřed, protože nová generace zákazníků už nezjistí, jestli jste tu byli první vy, nebo vaše konkurence. A stálý zákazník bude zase rád objevovat vaše novinky. Takže přátele, práce na grafice nikdy nekončí!

Tomáš Málek

Tomáš Málek

Art Director a spolumajitel webové agentury Monster Media. Tomáš začínal u korporátu Fashion Days, kde posbíral první cenné zkušenosti v online prostředí, a od té doby spolupracoval na tvorbě mnoha webů více či méně známých značek.

Marketing
UX
6+1 tipů, jak v e-shopu lépe komunikovat slevy

6+1 tipů, jak v e-shopu lépe komunikovat slevy

13. 8. 2019 13:56

Přečtěte si shrnutí nejdůležitějších poznatků z oblasti UX a e-commerce od jedné z nejrespektovanějších výzkumných agentur na světě – Nielsen Norman Group. V jednom ze svých posledních marketingových...

Přečíst
Marketing
Honza Bartoš o Facebook reklamě: Počet lajků, fanoušků a komentářů není důležitý. Důležitý je výkon a zisk!

Honza Bartoš o Facebook reklamě: Počet lajků, fanoušků a komentářů není důležitý. Důležitý je výkon a zisk!

31. 7. 2019 10:00

Honza je jeden z předních odborníků na výkonností reklamu na Facebooku. Reklamy vytváří hlavně proto, aby vydělávaly. Zdá se to jako samozřejmost, ale uvidíte, že...

Přečíst
Marketing
Co je strategic giving a jak vám pomůže propagovat svůj brand a produkty

Co je strategic giving a jak vám pomůže propagovat svůj brand a produkty

24. 7. 2019 14:19

Dnešní článek nebude nic pro skrblíky. Podíváme se na fenomén strategic giving, který je dnes v souvislosti s influencer marketingem aktuálnější než kdy jindy. Už klasik se...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy