Tomáš Málek: Jak přemýšlet nad guidelines pro grafiku webu

11. 4. 2019 14:10

UX
Tomáš Málek: Jak přemýšlet nad guidelines pro grafiku webu

Často se ve své praxi Art Directora webové agentury setkávám s otázkou, jak by měly vypadat ideální podklady pro tvorbu grafiky webu. Zkusil jsem pro vás shrnout několik zásad a základních dokumentů, které práce na grafice a potažmo celém webu usnadní a urychlí.

Wireframe nebo interaktivní prototyp jako základ grafiky webu

Ideálním podkladem pro grafika jakéhokoliv projektu je wireframe nebo ještě lépe interaktivní prototyp. Prototyp z toho důvodu, že je potřeba se zamyslet nejen nad tím, jak web bude vypadat z estetického hlediska, ale i nad tím, jak se člověk pohybuje po celé webové stránce. To často není z wireframů úplně jasné a konkrétní cesta návštěvníka po webu se pak musí dořešit za pochodu, což často znamená jediné – chaos a polovičatá, nepromyšlená řešení.

Příklad: Na mnoha webech se setkáváme s tím, že CTA (call to action) tlačítka fungují určitým způsobem na hlavní stránce a jinak na zbytku webu. Často totiž v průběhu vývoje dochází ke změnám při optimalizaci webu po zjištění výsledků uživatelského testování, které se pak neaplikují důsledně napříč celým webem.

Kvalitní příprava grafiky a style guide pro web, který budete potřebovat při všech dalších úpravách grafiky, návrhu nových prvků a souvisejících materiálů, se bez wireframes nebo prototypu většinou neobejde.

  TIP: Pro tvorbu style guide neexistuje žádný univerzální koncept, jelikož online trh se přetváří v podstatě neustále a je nutné do něj stále zapracovávat nové prvky a formáty.

Logo/Brand manuál a guidelines u globálních a mezinárodních hráčů

Někdy máme tvořit web pro velkou společnost nebo “korporát” – tam style guide pro grafiku dostaneme již v úvodu spolupráce. Často ale dochází k rozporu mezi guidelines a jejich použitelností v praxi. Většinou je to dáno tím, že vůbec nebyl adaptován pro lokální trh, kdy např. logomanuál dělá hlavní francouzská pobočka a po 2 letech se má adaptovat na trh zemí východní Evropy. Tam narážíme na první problémy –  nákupní chování uživatelů je na jiném trhu zcela odlišné – potenciální zákazníci jsou zvyklí na jiné UX, vyhledávají a kupují jiné věci a rozhodují se dle jiných parametrů. Super článek o tom napsal třeba Honza Kvasnička, když lokalizovali s týmem pro další trhy e-shop Vaše čočky.

TIP: Sdělujte grafikům výsledky uživatelských testování, ať je mohou promítnout do návrhů i zapracovat do guidelines.

Stává se i to, že je brandmanuál v době nasazení na konkrétní trh již několik let starý. V minulosti si firma nechala vypracovat nádherný manuál, kde najdete úplně vše. Od potisku propisek až po reklamní bannery. Kdysi jsem dokonce zaznamenal, že jistá firma měla v guidelines popsané i přechody v animacích, což je zářná výjimka. Ale právě v tom zároveň vidím největší problém – nasadíte plošně kreativy do online reklamních kampaní podle globálního manuálu a v některých zemích mají celkem dobrý výkon (CTR), jinde zase ne. Často tento rozdíl bývá v obratech i několik desítek procent. Teď co s tím, když centrála chce používat guidelines, ale chce mít i dobré výsledky?

Poptejte i lokální grafická studia a marketéry

Můj názor jako arťáka, kterému rukama prošly desítky webů, je ten, že za dobrým mezinárodním webem a brandem by prostě nemělo stát jenom jedno grafické studio, ale i majitelé firem a lidé, kteří mají zkušenosti přímo s danou pobočkou a přichází denně do styku se svou cílovou skupinou. Minimálně by vše měli posuzovat i country a marketing manažeři zemí, kde by daný web měl fungovat, aby se předešlo zklamaní a nenaplněným targetům.

Vše funguje. Co teď?

Nejtěžší chvíle nastává, když se stáváte nebo stanete leaderem trhu a ostatní vás začnou kopírovat. Musíte být vždy o krok napřed, protože nová generace zákazníků už nezjistí, jestli jste tu byli první vy, nebo vaše konkurence. A stálý zákazník bude zase rád objevovat vaše novinky. Takže přátele, práce na grafice nikdy nekončí!

Tomáš Málek

Tomáš Málek

Art Director a spolumajitel webové agentury Monster Media. Tomáš začínal u korporátu Fashion Days, kde posbíral první cenné zkušenosti v online prostředí, a od té doby spolupracoval na tvorbě mnoha webů více či méně známých značek.

Marketing
Yield management: Cesta k vyšším ziskům, nebo ke ztrátě důvěry zákazníků?

Yield management: Cesta k vyšším ziskům, nebo ke ztrátě důvěry zákazníků?

6. 12. 2019 15:02

Ta správná cena pro toho správného člověka v ten správný čas – zní to jako cesta k vyšším ziskům? Nebo jako diskriminace různých skupin zákazníků? Dynamickou úpravu...

Přečíst
Marketing
UX
Získejte více konverzí od zákazníků díky Gmail Inbox Actions

Získejte více konverzí od zákazníků díky Gmail Inbox Actions

28. 11. 2019 15:05

Kouknout do schránky, otevřít e-mail, prokliknout se na stránky e-shopu, provést akci. Zdá se vám to jako dlouhá cesta? Nám také. Proto vám přinášíme tipy...

Přečíst
Marketing
UX
Nezapomínejte na stránku 404: Bavte, vzdělávejte a prodávejte!

Nezapomínejte na stránku 404: Bavte, vzdělávejte a prodávejte!

21. 11. 2019 15:44

Hezká 404 stránka, která ladí s designem webu a nenechá uživatele viset ve vzduchoprázdnu s otázkou „A co teď?“, už se stala pro mnohé provozovatele webů a...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy