TikTok: Nový komunikační kanál pro e-shopy?

TikTok: Nový komunikační kanál pro e-shopy?

Stále ještě relativně nová sociální síť, jíž teenageři propadli a kterou dospělí příliš nechápou. To je TikTok. Jak ji využít ke svému prospěchu? Více zde.

Co je TikTok

Sociální síť TikTok vydala čínská společnost ByteDance v roce 2016. O rok později se sloučila s americkou aplikací Musica.ly obdobného zaměření. Aktuálně operuje na 150 trzích v 75 jazycích a pohybuje se na ní přibližně 500 milionů uživatelů.

Její kouzlo spočívá v možnosti vytvářet 15sekundová videa se zvukovým podkresem, která mohou následně sledovat i komentovat ostatní uživatelé. Obsahem bývají adaptace videoklipů, fashion klipy, humorné scénky nebo taneční sestavy.

V závislosti na originalitě, komediálním talentu a tanečnímu nadání tvůrců vzešlo také z této sítě několik influencerů známých jako tiktokerů s nečekaně silnou fanouškovskou základnou. A kde jsou influenceři, tam se rovněž ukrývá potenciál získávat nové zákazníky, vydělávat.

Koho na TikToku potkáte

Ve zkratce – děti a teenagery. Nejsilnější uživatelskou skupinu tvoří adolescenti ve věku 16 až 24 let (zhruba 40 % podle údajů z roku 2018). Převažují muži, v počtu nahraných videí však dominují ženy potažmo dívky.

Pochopitelně by se dalo polemizovat, zda lidé, kteří zatím nemají žádný příjem, nebo se teprve staví na vlastní nohy, mohou přinést zisk. Oni sami o sobě ne, ale! Každý někdy dostává dárky. Každý něco chce. TikTok nabízí příležitost probudit v uživateli potřebu vašeho produktu. Ten si následně může přát například k narozeninám.

Jak může váš business těžit z TikToku

Snad všem se v souvislosti se sociálními sítěmi a profitem z nich vybaví spolupráce s influencery. Zvláště pak v případě, kdy se cílová skupina nachází mezi teenagery, kteří se snaží napodobovat své vzory. TikTok není výjimka. Oblíbení tvůrci mohou předvést vaše oblečení, připravit rychlý recept z vašich surovin nebo za pomoci vašeho nádobí, mohou vytvořit make-up tutorial s vaší kosmetikou nebo se natočit při sponzorovaném zážitku jako bungee jumping. Fanoušek se však zákonitě nemění v zákazníka, proto do influencer marketingu nevkládejte přemrštěnou víru. Využívejte jej hlavně jako podpůrný prostředek pro budování povědomí o značce.

Poznámka: Mezi nejvýznamnější česko-slovenské tiktokery s publikem nad 300 tisíc sledujících se řadí Adam Kajumi, Terysa, Anna Marie Purić, Mína, Patrik Valko, Ondy Mikula nebo Lucie Strynclová. Na TikToku ovšem potkáte také influencery známé díky YouTube či Instagramu jako Martina Careva nebo Annu Šulcovou. Všechny tyto osobnosti sociálních sítí lze snadno kontaktovat prostřednictvím jejich profilů, protože také TikTok nabízí možnost poslat osobní zprávu.

15 sekund představuje jen o kousek menší časový úsek, než kolik čítá klasická televizní reklama. Jenže zatímco klasická televizní reklama stojí miliony korun a měsíce práce, video na TikTok zvládnete s kvalitním kreativním nápadem sami v řádu dní. Pověřte své marketingové oddělení! Což takhle záběry z lyžovačky s detailním záběrem na lyžáky, které prodáváte? Nebo letní radovánky se stříkací pistolí z vašeho e-shopu? Ukažte publiku na TikToku online, jak se mohou s vaším zbožím bavit offline. Nezapomeňte ovšem přidat link na svůj obchod do popisku profilu.

Prodejte (se) přímo na TikToku

V druhé polovině roku 2019 začal TikTok testovat možnost nákupů prostřednictvím aplikace na území USA a jen mezi tzv. TOP tvůrci. Čímž vytvořil třetí způsob, jakým můžete výhledově na síti prodávat také vy. Jak funkce pracuje? Tvůrce ve videu jednoduše označí produkt, který spáruje s odkazem na něj. Jakmile pak zákazník klikne na značku, otevře se mu nové okno v internetovém prohlížeči. Zde nákup dokončí přímo na stránce inzerenta.

Nač si dát pozor a nezapomínat

Ne pro všechny prodejce se ovšem hodí publikovat na TikToku vlastní obsah. Prezentujte se, pokud máte potenciál udržovat profil živý i v delším časovém horizontu.

Dále kriticky přistupujte k datům. Vrátí se vám investice do tvorby na tržbách? Jestli vaši cílovou skupinu tvoří především muži nad 40 let z nižší střední třídy, patrně ne. Velice podobný scénář nastane v případě, že začnete ve videu propagovat bílé domácí spotřebiče, které běžné teenagery, typické uživatele TikToku, nijak neoslovují.

Ze stejného důvodu respektujte kořeny aplikace. Jejími synonymy jsou: hudba, tanec, zábava. Nesnažte se to měnit. Prodávejte (se) pouze přirozeným obsahem, jaký se na TikTok hodí.