Srovnání objednávkových formulářů u nejoblíbenějších českých e-shopových řešení k pronájmu

31. 10. 2019 14:34

Foxentry
UX
Srovnání objednávkových formulářů u nejoblíbenějších českých e-shopových řešení k pronájmu

Jelikož jsme ve Foxentry odborníci na formuláře, nemohli jsme si neposvítit na řešení formulářů na nejpopulárnějších e-shopových platformách k pronájmu. Zhodnotili jsme pro vás objednávkové formuláře Eshop-rychle a Shoptet.

Formulář Eshop-rychle

Začátkem října představil Eshop-rychle inovované formuláře. Mezi hlavní výhody patří větší svoboda při nastavení formuláře:

  • Pole můžete libovolně pojmenovat.
  • Upravovat povinná/nepovinná pole.
  • Přidávat speciální pole – např. textovou poznámku, roletkový výběr s více možnostmi, nebo pole pro nahrání souboru.
  • Pole můžete sdružovat do skupin a tím logicky i vizuálně oddělovat různé druhy údajů.
  • Skupiny můžete skrývat tak, že se objeví až po rozkliknutí – u skrytých skupin se také nově všechna jejich pole defaultně přepnou na nepovinná, aby se uživateli formulář nezasekl a on přitom neviděl, kde zapomněl vyplnit povinné pole.
TIP: I když máte s novými funkcemi prostor pro větší freestyle, myslete na to, že defaultní pojmenování polí a nastavení formulářů vychází z dlouholeté praxe vývojářů a funguje univerzálně – je důkladně otestované. Stejnou radu dává zákazníkům Eshop-rychle i UX designér Lukáš Dubina, který pomáhal formulář optimalizovat – příliš to nekomplikujte a pamatujte, že méně je více.

„Na procesu návrhu konfigurátoru byly nejtěžší 2 věci: 1) Vymyslet způsob ovládání pro běžného e-shopaře. Aby bylo vše intuitivní a majitel e-shopu dokázal bez nápovědy upravovat objednávkový formulář dle svých specifik. Spousta e-shopařů používá různé úpravy na míru (např. výběr dárků k objednávce, nahrání souboru nebo zadání textu pro vyrytí nebo tisk na produkt) a tím obchází krabicové řešení. 2) Vymyslet funkčnost tak, aby ji bylo možné zrealizovat a implementovat do současné administrace, což přináší různé limity,“ doplňuje Lukáš Dubina pro Foxentry. 

Ukázka jednoho z mnoha návrhů konfigurátoru objednávkového formuláře z pohledu majitele e-shopu

Chytrým vylepšením, které zmiňoval v rozhovoru pro Foxentry i Ondřej Ilinčev, je možnost odebrání polí s adresou zákazníka při volbě dopravy na výdejní místo: „Při osobním odběru se mě neptejte na adresu, protože ji nepotřebujete – ušetříte si tak 3-4 formulářová políčka.“

Posledním upgradem je sjednocení registračního a objednávkového formuláře, který v minulosti dělal neplechu – když se uložily registrační údaje v prohlížeči, do objednávkového formuláře se pak automaticky vyplnily špatně. Teď už spolu oba korespondují, a navíc si sami určíte, která pole se do každé další objednávky přihlášeného zákazníka automaticky předvyplní.

TIP: I do platformy Eshop-rychle můžete integrovat Foxentry pro našeptávání a validaci zákaznických údajů – a to během pár minut a bez znalosti programování, jako jste zvyklí u e-shopů k pronájmu.

Formulář Shoptet

U Shoptetu se bohužel s individuálními úpravami musíte obrátit na svého kodéra – upravovat pole můžete jen pomocí HTML/CSS editoru v administraci. Pokud se tedy nechcete maličko pohrabat v kódu, budete se muset spokojit s defaultním nastavením. I přesto můžete upravit pár drobností:

  • Vybrat, zda se pole zobrazí, nebo nikoliv (e-mail a země se zobrazí vždy).
  • Označit povinná a nepovinná pole.
  • Vytvářet skupiny zákazníků, kterým můžete automaticky přiřazovat určitou slevu (třeba VIP zákazníkům), nebo pro ně mít separátní ceník. Musíte si ovšem za příplatek aktivovat doplněk Velkoobchod.

Shoptet nabízí pár pomocníků nakupujícím při vyplňování údajů – pokud se zákazník v minulosti registroval a provedl objednávku, objeví se mu roletka s výběrem doručovacích adres, které již u minulých objednávek zadával.

TIP: I do platformy Shoptet můžete integrovat Foxentry – už žádné špatně vložené e-maily, neexistující telefonní čísla nebo nepřesné adresy.

Co se týče možností úprav, vítězem se v tomto souboji stává Eshop-rychle. Na obou platformách se ale nakupuje příjemně a ani na jednom z testovacích e-shopů jsme nenašli ve formulářích UX faily. Je vám krabicový e-shop malý? Přečtěte si, kam růst dál.

Anna Sálová

Anna Sálová

Anička se věnuje copywritingu a obsahové strategii 7 let. Začínala na volné noze, aby pak vedla copywritery v agentuře H1.cz. Odtud už byl jen kousek k založení vlastní obsahové agentury Content Wizards. Na jaře 2018 jí vyšla kniha Kreativní copywriting.

UX
Co je UX writing a jakou roli hraje ve vašem projektu?

Co je UX writing a jakou roli hraje ve vašem projektu?

14. 11. 2019 13:12

Weby, e-shopy, aplikace, orientační systémy nebo ovládací panely – nejen tam najdete více či méně povedené UX texty, tedy texty pro uživatelská rozhraní. Jak na...

Přečíst
UX
Checklist pro lepší formuláře: Kolik z 11 tipů používáte?

Checklist pro lepší formuláře: Kolik z 11 tipů používáte?

7. 11. 2019 14:35

Máte e-shop na míru, nebo web, kde jste si formuláře navrhovali sami? Projděte si 11 zásad, kterými průchod formulářem uživatelům zpříjemníte. Protože, co si budeme...

Přečíst
Foxentry
Zkušenosti s Foxentry: Adam Košťálek ze Smarty.cz

Zkušenosti s Foxentry: Adam Košťálek ze Smarty.cz

24. 10. 2019 15:12

Chceme vám každý měsíc představit jednoho uživatele nástroje Foxentry pro pohodlnější vyplňování formulářů a čistá data v databázích. Dnes jsme poprosili o krátký rozhovor Adama...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy