Push notifikace a proximity marketing: Otravné, nebo funkční?

6. 12. 2018 13:11

Marketing
UX
Push notifikace a proximity marketing: Otravné, nebo funkční?

Push notifikace z aplikací začaly naše mobily zaplavovat kolem roku 2016 a časem se propracovaly i na naše desktopy. Osvědčily se marketérům a firmám, nebo jen naštvaly zákazníky, kteří po cookies lištách a pop-up oknech musí odklikávat další prvek? A co spojení push notifikací s iBeacon technologií? Jak se osvědčily ve spojení s lokalizací zákazníka?

Jak začít pracovat s push notifikacemi?

Implementovat na svém webu push notifikace není žádný problém – existuje velké množství pluginů jak pro WordPress, tak další webová řešení, s jejichž nastavením si můžete vyhrát. Můžete zasílat push notifikace podle jazyka uživatele, segmentovat své odběratele, provázat notifikace s e-mail marketingem přes API nebo dokonce notifikace A/B testovat. Můžete si také vybrat, zda budete notifikace posílat přímo na plochu, nebo až po přihlášení do prohlížeče.

Webová implementace je také velmi user friendly pro návštěvníka – nevyžaduje žádné osobní údaje ani instalaci aplikace. K tomu se ale váže nevýhoda pro obchodníka nebo tvůrce obsahu – odběr je navázán na konkrétní nastavení prohlížeče nebo konkrétní zařízení, a proto nám publikum pravidelně mizí tím, jak obnovuje svůj technologický park, uvedl zajímavý bod Pavel Vondruška na blogu Acomware.

TIP: Weby běžící na https mají výhodu v tom, že okénko vyzývající k odběru notifikací spouští sám prohlížeč. Bez https musíte sami přimět zákazníka k akci kliknutním na vámi připravený prvek – pop-up okno nebo overlay žádost.

Co se týče push notifikací z mobilní aplikace – např. nákupní aplikace vašeho e-shopu – tam již při vývoji musíte na push notifikace myslet a App Store nebo Google Play vám vaši aplikaci musí schválit.

Jaké mají push notifikace výsledky?

Danielu Nytrovi se na jeho blogu push notifikace osvědčily – poslední update z roku 2016 hovoří o téměř 30% proklikovovosti. V Acomware ze zkušenosti hovoří o 5 % „konverzním poměru“ u přihlášení k odběru i průměrné proklikovosti kolem 5 %.

TIP: I na omezeném prostoru push notifikace se zaměřte na její copy a zkoušejte různé varianty, abyste zjistili, co na vaše publikum funguje. Samozřejmě se to neobejde ani bez zajímavého a relevantního obsahu, se kterým ovšem neotravujete několikrát denně.

Jak často posílat push notifikace?

Pavel Vondruška z Acomware doporučuje nejdříve nasbírat dostatečné publikum a poté začít s občasným zasláním notifikace na celou databázi: „Až se vaše databáze rozroste, můžete začít pracovat na pokročilejší implementaci, díky níž lze propojit identitu zákazníka s příjemcem push notifikace a posílat tak personalizované sdělení – navíc v kombinaci s daty, která získáte trackováním pohybu po webu.“

TIP: Jako nejzajímavější strategie se jeví propojení e-mail marketingu, push notifikací a chatbotů. Oproti e-mail marketingu mají totiž „oznámení“ mnoho výhod – neprochází spamovým filtrem, jsou krátká a jednoduchá na přípravu oproti hodinám lazení mailingu a stačí se k nim přihlásit jedním kliknutím oproti registraci k mailingu s několika kroky.

Kombinace push notifikací a technologie iBeacon

Trendem posledních měsíců je možnost dalšího vyšperkování notifikací výraznými tlačítky a obrázky a pokročilé možnosti jejich nastavení (platnost, viditelnost i na zamčeném displeji telefonu…). Dalším chytrý způsobem, jak push notifikace ještě lépe personalizovat a posílat je přesně ve chvíli, kdy mohou uživateli nějak pomoci, je kombinace s iBeacon technologií.

Nejmenovaná banka v loňském roce testovala zasílání push notifikací svým klientům – pomocí beaconů rozmístěných v nákupních centrech posílala push notifikace s nabídkou předschválené spotřebitelské půjčky. Klient si také mohl prohlédnout mapu obchodního centra. I když banka zkoumala přínos push notifikací v kombinaci s beacony pro byznys a spokojenost klientů obecně a chtěla zmapovat potenciál této technologie, výsledky byly mizivé a program byl opuštěn. Proč kampaň nefungovala? Narazila na nutnost stáhnout si appku a navíc ji mít zapnutou, jak se dočtete v rámečku níže.

Co je iBeacon technologie? iBeacon je technologie společnosti Apple, která využívá nízkoenergetické Bluetooth vysílače (spoty) pro zasílání sdělení, která jsou závislá na lokalitě. Používá se především indoor pro zobrazení obsahu např. při prohlídce památek, muzeí nebo pro zasílání informací od úřadů. A samozřejmě se iBeacon a jemu podobné technologie trefili do vkusu markeťáků. Konkrétně iBeacon technologii v ČR testuje OD Kotva nebo OD Máj. Zákazník si však musí stáhnout aplikaci, a to z bezpečnostních důvodů – aby beacon sledoval jen ta zařízení, která mu k tomu stažením appky dala svolení. Proto tuto sofistikovanou metodu oslovení musíte zkombinovat i s klasickým fyzickým sdělením, aby si nainstalovali tu, či onu appku (Google Nearby appku nepotřeboval, ale od 6. 12. musíte appku mít také) a hlavně si zapnuli Bluetooth. iBeacon mohou využít i Androiďáci nebo vlastníci Lumia a Google Phone.

Budoucnost push notifikací a oznámení? Speciální push-blockery

Jak to tak bývá, push notifikace se čím dál více rozmáhají a uživatele to začíná štvát. Není tedy divu, že už vznikla speciální aplikace na třídění a automatické mazání těchto oznámení, nebo aplikace pomáhající k lepšímu soustředění na práci právě tím, že na určitý čas uspí notifikace nebo zablokují přístup na sociální sítě. Je to jako se vším – když bude celý trh posílat otravné a irelevantní maily, začne je většina ignorovat. Pokud nacpete reklamu před, doprostřed i na konec online pořadu, lidé je začnou přeskakovat. Je tedy velmi pravděpodobné, že přemírou bezcenných notifikací se i push notifikace dostanou na černou listinu u mnoha potenciálních zákazníků.

Na druhou stranu se určitě bude stále rozvíjet tzv. proximity marketing, technologie NFC a práce s „nearables“ pro internet věcí, kdy vám na mobil z různých beaconů a čidel přijdou informace třeba o teplotě a vlhkosti v domě, upozornění na nedostatek toaletního papíru nebo prázdnou ledničku. Již dnes se start-upy zaměřují na kombinaci strojového učení a push notifikací pro co nejpersonalizovanější sdělení, které přijde ve správný čas, na správném místě a bude pro zákazníka prostě neodolatelné!

Anna Sálová

Anna Sálová

Anička se věnuje copywritingu a obsahové strategii 7 let. Začínala na volné noze, aby pak vedla copywritery v agentuře H1.cz. Odtud už byl jen kousek k založení vlastní obsahové agentury Content Wizards. Na jaře 2018 jí vyšla kniha Kreativní copywriting.

Marketing
UX
6+1 tipů, jak v e-shopu lépe komunikovat slevy

6+1 tipů, jak v e-shopu lépe komunikovat slevy

13. 8. 2019 13:56

Přečtěte si shrnutí nejdůležitějších poznatků z oblasti UX a e-commerce od jedné z nejrespektovanějších výzkumných agentur na světě – Nielsen Norman Group. V jednom ze svých posledních marketingových...

Přečíst
Marketing
Honza Bartoš o Facebook reklamě: Počet lajků, fanoušků a komentářů není důležitý. Důležitý je výkon a zisk!

Honza Bartoš o Facebook reklamě: Počet lajků, fanoušků a komentářů není důležitý. Důležitý je výkon a zisk!

31. 7. 2019 10:00

Honza je jeden z předních odborníků na výkonností reklamu na Facebooku. Reklamy vytváří hlavně proto, aby vydělávaly. Zdá se to jako samozřejmost, ale uvidíte, že...

Přečíst
Marketing
Co je strategic giving a jak vám pomůže propagovat svůj brand a produkty

Co je strategic giving a jak vám pomůže propagovat svůj brand a produkty

24. 7. 2019 14:19

Dnešní článek nebude nic pro skrblíky. Podíváme se na fenomén strategic giving, který je dnes v souvislosti s influencer marketingem aktuálnější než kdy jindy. Už klasik se...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy