Požitkáři pozor! Jak řešit ověření věku na svém webu?

6. 2. 2019 13:35

UX
Požitkáři pozor! Jak řešit ověření věku na svém webu?

Obchodujete s alkoholem, kuřáckými potřebami nebo třeba s CBD, které díky legalizaci v ČR zažívá boom? A řešíte ověření věku svých zákazníků? Pojďme se podívat, co požaduje česká legislativa a jak můžete obligátní „ukažte občanku“ převést online.

Co říká zákon?

S protikuřáckým zákonem, který nabyl účinnosti v 2. polovině roku 2017 spadly do skupiny s povinností ověřovat věk kupujících e-shopy s alkoholem, tabákovými výrobky, kuřáckými potřebami a e-cigaretami.

Anna Freimannová z advokátní kanceláře eLegal říká: „Je to opravdu tak – od konce srpna 2017 každý prodejce alkoholu a tabákových výrobků (včetně elektronických cigaret), který chce prodávat tyto artikly na internetu, musí nastavit systém, díky kterému bude moct ověřovat plnoletost kupujících – aby zabránil tomu, že si u něj tyhle věci nenakoupí osoba mladší 18 let. Což celkem dává smysl, když i při nákupu v kamenných obchodech prodejci vždycky chtějí vidět občanku. Problém ale je (chce se říct jako vždy, když naši legislativci hovoří o e-commerce) v tom, že zákon mluví o „počítačovém systému, který elektronicky jednoznačně ověří věk spotřebitele“ a Ministerstvo zdravotnictví je i po roce a půl stále na slovo skoupé, co přesně by to mohlo být. Vyjádřilo se ale tak, že mu nestačí, pokud někdo zaklikne, že prohlašuje, že je starší 18 let, nebo vyplní datum svého narození, protože to se dá jednoduše oklamat. Spousta e-shopů to řeší právě tím, že chce, aby zákazníci přišli osobně a ukázali jim občanku, nebo pokud to nejde, chtějí naskenovat a poslat občanku nebo jiný doklad totožnosti (často ale vyžadují, aby zákazníci začernili co nejvíc možných údajů, aby neměli obavy z toho, že jejich občanka lítá po světě). Některé e-shopy využívají autentizačních služeb třetích stran, jako je u nás MojeID, kdy je ale potřeba ten nejvyšší stupeň ověření – validace – která ale také pracuje většinou s osobním ověřením dokladu totožnosti. Z hlediska ochrany osobních údajů to sice není úplně ideální stav, na druhou stranu je to požadavek, který si přeje zákon (a hlavně je celkem odůvodněný), proto k němu prodejci museli přistoupit. Pokuta totiž může být až 800 000 Kč (byť jsme zatím neslyšeli o tom, že by byla někomu udělena).“

Dle § 6 zákona č. 65/2017 Sb. O ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek lze tabákové výrobky, kuřácké pomůcky, bylinné výrobky určené ke kouření a elektronické cigarety prodávat prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, pokud je vyloučen jejich prodej osobám mladším 18 let; za tím účelem musí být prodejce těchto výrobků prostřednictvím prostředku komunikace na dálku vybaven počítačovým systémem, který elektronicky jednoznačně ověří věk spotřebitele. Prodejce je povinen v okamžiku prodeje ověřit, že kupující spotřebitel není mladší 18 let.

Jaká je realita?

Nejmenovaní zakladatelé nového e-shopu s kuřáckými potřebami na druhé straně kontaktovali přímo obchodní inspekci a po telefonu byli ujištěni, že stačí ověření při předání zboží dopravcem. Pokud získají takové dobrozdání písemně, půjdou prý touto cestou ověřování věku. Před tímto minimalistickým výkladem ale varuje Anna Freimannová: „Z právního (tedy opatrného) pohledu myslím, že nechat to pouze na doručovateli také nestačí – vidím to tak, že bych jako podnikatel – prodejce – měla provést veškeré kroky k tomu, abych zajistila, že skutečně neprodávám mladšímu 18 let – tzn. ověřím sama na svých stránkách, a pokud k ověření navíc využiji i doručovatele, je to ideální situace – jde mít za to, že jsem provedla všechno k tomu, abych zabránila mladšímu 18 let na svém e-shopu nakoupit.“ Anna by ověření u sebe na e-shopu rozhodně nepodceňovala, a to hlavně z toho důvodu, že pokuta za prodej alkoholu & tabáku nezletilému může přijít jenom e-shopistovi jako prodejci, nikoliv doručovateli, a proto ho nic kromě vaší spokojenosti jako zákazníka nemotivuje občanky důsledně vyžadovat.

Opačný názor zastává výkonný ředitel společnosti Shoptet nabízející populární „krabicové e-shopy“ Miroslav Uďan: „Ze zákona je povinné kontrolovat věk zákazníka až při samotném prodeji, nikoli v okamžiku objednání. Skutečný prodej přitom vzniká až během předání zboží, proto se nám jako nejrozumnější řešení jeví zapojit do celého ověřovacího procesu dopravní společnosti, se kterými má daný e-shop smlouvu.“ Doplňující okénko v e-shopu s potvrzením, že každý, kdo vstupuje na webové stránky obchodu, je plnoletý, by mělo být podle Uďana samozřejmostí a tato kombinace je prý nejjednodušším a zároveň nejlevnějším řešením, jak zákonu vyhovět.

TIP: Pokud se vás zákon týká, je jeho součástí také povinnost písemně informovat Ministerstvo zdravotnictví o tom, jakým způsobem/systémem věk zákazníků ověřujete!

Kteří dopravci a doručovatelé nabízejí ověření plnoletosti?

  • InTime nabízí ověření totožnosti jako doplňkovou službu údajně již od roku 2013
  • PPL nabízí službu AgeCheck pro ověření dosažení 15, nebo 18 let za 40,- na 1 balík
  • DPP nabízí ověření 18+
  • Zásilkovna
  • Uloženka

Jak to řeší některé české e-shopy?

Dá se říci, že půl na půl – polovina e-shopů s alkoholem a tabákovými výrobky nový zákon řeší právě oznamujícím okénkem, případně okénkem pro vyplnění data narození. Na internetu najdete mraky pluginů pro WordPress, WooCommerce a další platformy. Jeden z největších e-shopů s alkoholem Alkohol.cz volí metodu potvrzení věku v informačním okénku, opětovného potvrzení věku před odesláním objednávky a pak fyzickou kontrolu osobního dokladu při dodání dopravcem. „Při dodání po Praze navíc kontrolují věk nakupujících přímo naši kurýři,“ doplňuje jednatel e-shopu Dominik Berdych.

Druhá polovina zase bere zákon velmi vážně a volí kombinaci registrace do zákaznického účtu, kam uživatel nahraje naskenovaný doklad totožnosti, a manuální ověření ze strany personálu e-shopu. Pěkně to má vysvětlené například weedshop.cz, který za ten „opruz“ nabízí uživatelům malý dárek. Nevýhodou je nutnost skladovat další osobní údaje a dokumenty a to, že e-shop musí být pro zákazníka absolutně důvěryhodný. Ověření také nějakou dobu trvá, takže můžete o zákazníka přijít, pokud nepatří mezi nejtrpělivější. Smutnou variantou může být také fakt, že půjde nakoupit tam, kde si se zákonem příliš hlavu nelámou. Dominik Berdych z Alkohol.cz k tomu dodává: „Je pro nás velice důležité, aby se alkohol nedostal do rukou mladším 18 let, ale manuální validace naším personálem není při takovém množství registrací a objednávek možná. I ověření skrze službu 3. stran typu mojeID jsme zavrhli jako nevyhovující, protože ještě není dostatečně rozšířená tak, aby ji měl každý druhý, a stejně nejpodstatnějším zůstává, komu se daná zásilka předává – zde je ta kontrola nejdůležitější!“

Jak funguje ověření skrze mojeID?

Pokud chcete mít absolutní jistotu, jediný nástroj, který aktuálně vyhovuje zákonu, doporučují ho i právníci a přenáší autentifikační proces na 3. stranu je mojeID – služba sdružení CZ.NIC – správce registru domén pro registraci na internetových stránkách – která vám umožní nakupovat online a prokazovat svou ověřenou totožnost v různých online službách.

Získání a vedení validovaného účtu mojeID je pro koncového uživatele zdarma. Stačí si založit účet, doplnit požadované údaje včetně data narození a zažádat o validaci. Tu zákazník provede osobně na validačním místě, přes datovou schránku nebo ověřeným podpisem. Obvykle celý proces trvá zhruba týden a vyplatí se mu, pokud nakupuje produkty spadajících pod nový zákon pravidelně. Při jednorázovém nákupu lze pochopit, že ne každému se do takového procesu bude chtít. Pro e-shopistu je bohužel implementace a využívání mojeID zpoplatněno podle tohoto ceníku.

Jak jste se s ověřováním věku vypořádali na svém e-shopu vy?

Anna Sálová

Anna Sálová

Anička se věnuje copywritingu a obsahové strategii přes 5 let. Začínala na volné noze, aby pak vedla copywritery v agentuře H1.cz. Odtud už byl jen kousek k založení vlastní obsahové agentury Content Wizards. Na jaře 2018 jí vyšla kniha Kreativní copywriting.

Marketing
Ostatní
Co se o vás říká aneb 5 nej aplikací pro social listening

Co se o vás říká aneb 5 nej aplikací pro social listening

15. 2. 2019 12:58

Jste trochu paranoidní a zajímá vás, kdo, kde a jak se o vás na internetu zmiňuje? Nebo jsou tzv. sociální signály jedním z důležitých ukazatelů pro...

Přečíst
Ostatní
Konverzační rozhraní přiblíží váš byznys lidem

Konverzační rozhraní přiblíží váš byznys lidem

31. 1. 2019 16:19

Říkáte si, o čem je řeč? Nemluvíme teď o hlasovém vyhledávání – v konverzačním uživatelském rozhraní stále píšete, ale nevyplňujete o samotě sáhodlouhé formuláře nebo nevybíráte...

Přečíst
Marketing
UX
7 zásad pro maximálně průchodný formulář, aby se dokončené objednávky jen hrnuly

7 zásad pro maximálně průchodný formulář, aby se dokončené objednávky jen hrnuly

24. 1. 2019 14:11

Foxentry je sice výborný nástroj pro našeptávání a validaci formulářů, který nemá na světě z hlediska poměru cena/výkon/user-friendliness obdoby (fakt!), ale pokud je váš formulář už...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy