Open-source CMS platforma pro tvorbu e-shopu na míru: Kterou vybrat?

25. 4. 2019 12:58

Marketing
Open-source CMS platforma pro tvorbu e-shopu na míru: Kterou vybrat?

Možná jste to zažili i vy sami – poptali jste web/e-shop na míru a daná firma vám ho na svém vlastním řešení naprogramovala. Problém ovšem nastal, když daná firma skončila, přestala aktualizovat svou platformu, nebo jste chtěli e-shop přenést jinam. Proto se spousta firem, které se chtějí pustit do online aktivit nebo e-commerce, rozhoduje postavit svůj web na míru na open-source řešení. Proč to dělají a jakou open-source platformu vlastně vybrat?

Obavy z vendor locku a ztráty podpory

Proč volí některé firmy raději open-source řešení? Vedle iluze, že open-source je vlastně „zdarma“, se většina bojí tzv. vendor locku. Toho, že se upíší jednomu unikátnímu systému, ze kterého pak nebudou moci vystoupit, případně budou muset za jeho údržbu pravidelně platit. Mezi další rizika patří konec platformy nebo konec celého vývojářského týmu, případně hodně nepovedená platforma, s kterou si nikdo jiný kromě původních autorů nebude vědět rady. Vám pak nezbyde než e-shop vybudovat od začátku, nebo se pokusit o migraci na jinou, vhodnější platformu.

Podle průzkumu společnosti Shopsys a magazínu EXEC využívá 80 % agentur v České republice pro stavbu e-shopů vlastní CMS. V zahraničí je přitom mezi klienty poptávka opačná – agentury se spoléhají na platformy a frameworky třetích stran, které jsou navíc často open-source. „U drtivé většiny tendrů, o které jsme se ucházeli v zahraničí, je podmínkou výběrového řízení open source platforma bez vendor locku,“ uvádí Lukáš Havlásek, CEO Shopsys.

Nahnali jsme vám strach a chtěli byste se zorientovat v nejpopulárnějších open-source řešeních? Mrkněte na výhody a nevýhody 6 nejpoužívanějších.

Co je open-source? Označení programu nebo systému s volně přístupným zdrojovým kódem, který tak může každý libovolně upravovat a měnit za účelem vlastního vývoje daného nástroje. Výhodou oproti vytváření vlastního řešení „in-house“ je to, že o otevřený software, pokud je populární, se stará komunita programátorů, která ho dlouhodobě vylepšuje. Odstraňuje chyby, přidává funkce a sleduje zpětnou vazbu od uživatelů – často z celého světa.

WordPress

Proč ho zvolit? Jde o nejpopulárnější redakční systém na světě (29 % všech webů údajně běží na WP), určený pro snadnou tvorbu webových stránek, takže se můžete těšit na více než 21 000 modulů a pluginů a velkou podporu komunity z celého světa.

E-shopová open-source platforma WooCommerce je také z dílny WordPressu a nabízí e-shopové rozšíření pro váš WP web.

Výhody?

  • Uživatelská přívětivost, takže správu a rozvoj webu zvládne téměř každý bez znalosti programování.
  • Hodí se hlavně pro weby, kde bude hlavní roli hrát text nebo obsahová sekce – blog, magazín… a co víc – používá ho i tento web foxentry.cz 😊
  • Na weby na WordPressu se rovněž specializuje mnoho developerů a českých odborníků, takže vás nebude stát mnoho peněz vybranou šablonu upravit zcela k obrazu svému.
  • Jde o systém s poměrně rychlou odezvou při větším množství požadavků na server, ale od určitého objemu a při velkém množství modulů začne zpomalovat.

Nevýhody?

  • Není příliš vhodný pro větší e-shopy a velmi rozsáhlé weby.
  • Nelze na něm nastavit pokročilejší SEO best practices.
Přečtěte si, jak nastavit důležité prvky pro SEO na svém wordpressovém webu podle SEO konzultanta Pavla Ungra, nebo jak si správně vybrat šablonu.

Drupal

Proč ho zvolit? Tato obdoba WordPressu rozšiřitelná pomocí 18 000 modulů je naopak odborníky doporučována pro velké e-shopu, velké obsahové weby se spoustou různých formátů obsahu nebo třeba pro diskuzní fóra s tisíci registrovaných uživatelů, které potřebujete rozdělit do skupin.

Výhody?

  • Možnost stavět opravdu propracované weby i e-shopy. Například pomocí modulu Übercart integrujete do redakčního systému Drupal internetový obchod s podporou velkého množství jazyků a druhů plateb.

Nevýhody?

  • Je robustnější a technicky propracovanější – proto už není Drupal pro „netechnické typy“ tak uživatelsky přívětivý jako např. WordPress. Tento fakt však v Drupalu vnímají a snaží se nabídnout více in-line editace i WYSIWYG. Prioritou jsou pro vývojáře také mobilní zařízení.
  • Mezi zásadní nevýhody oproti WordPressu patří nutnost Drupal stáhnout a nainstalovat, což není pro úplné začátečníky.
  • Pomalejší načítání oproti konkurentům kvůli větší variabilitě systému – to lze vylepšit moduly, které načítání uloží do mezipaměti serveru, takže sníží jeho zatížení.

Joomla

Proč ho zvolit? Joomla je někde mezi WordPressem a Drupalem – je uživatelsky přívětivější než Drupal, připravená na náročnější weby než WordPress, ale pro správce bez základních znalostí programování je práce v redakčním systému problematická. I Joomlu můžete rozšířit pomocí modulů a widgetů a doporučuje se pro klasický prezentační web, blog nebo diskusní fórum.

Výhody?

  • Vedle redakčního systému je k dispozici i obecná platforma pro webový vývoj Joomla Platform – PHP framework, díky kterému mohou vývojáři vytvářet samostatné aplikace, které mohou běžet na desktopech, tabletech, smartphonech a v cloudu. Podle odborníků se tak hodí pro firmy, které nemají interní IT tým, ale web si přesto chtějí rozvíjet svépomocí.

Nevýhody?

  • Občas je potřeba jednoduchou práci s moduly doplnit lehkou úpravou kódu, protože vznikají drobné bugy, nebo spolu jednotlivé moduly 100% nespolupracují.

Magento

Proč ho zvolit? V současnosti nejrozšířenější e-shopová open-source platforma na světě a podle odborníků i nejsilnější. Pokud máte tedy e-shop s tisíci položek, Magento je dobrou volbou.

Výhody?

  • Možnost bezproblémového napojení na CRM a ERP systémy jako je Money S3, FlexiBee, Pohoda, Helios, BlahaSoft, Sugar CRM, OroCRM, ZohoCRM, Open ERP, SAP nebo Microsoft Dynamics Navision. Stejně tak napojení na účetní a skladové systémy a na dopravce.
  • Administrace – více e-shopů z jednoho panelu.
  • Možnost – různé grafické úpravy jednotlivých produktů.
  • Hodně SEO friendly.

Nevýhody?

  • Vybírejte velmi pečlivě hosting, protože Magento je velmi náročné na parametry serveru.
  • Administrace není jednoduchá a pravděpodobně budete potřebovat školení. I instalace nových pluginů a drobné úpravy si žádají znalosti.
  • Na úpravy šablon a funkcionalit Magento se nespecializuje v ČR mnoho odborníků.

PrestaShop

Proč ho zvolit? Mladý a moderní e-commerce systém se spravuje snadněji než Magento, ale také má méně možností, jak ho rozšiřovat a rozvíjet. Proto se hodí pro menší e-shopy.

Výhody?

  • Intuitivní ovládání pro začátečníky.
  • Jádro nástroje tvoří populární šablonovací systém „Smarty“, který zná většina programátorů. Snadno tak seženete odborníka na úpravy.
  • Díky zabudovanému systému indexování webových stránek nemá velké nároky na server a má poměrně rychlou odezvu.

Nevýhody?

  • Časté aktualizace a opravy bugů, které mohou rozhodit nastavení e-shopu a jejichž implementace si žádá odborné znalosti.
  • Problematická rozšiřitelnost e-shopu vlastním programátorským týmem kvůli architektuře skriptu.
  • Často narazíte na velmi potřebné, ale bohužel placené, rozšíření, které je občas dražší než koupě samostatného nástroje.

TYPO3

Proč ho zvolit? Jde o robustní řešení pro obsahové weby, které mají mnoho subdomén, hlavní web + několik microsite, nebo několik jazykových mutací, které chcete spravovat centrálně. TYPO3 proto část volí pro svá online řešení mezinárodní korporace.

Výhody?

  • Výkonný a rychlý. Rychlost lze ještě upravit vícenásobným nastavením cache – simulací reakční doby statických stránek.
  • 1700 pluginů.
  • Detailní nastavení práv a schvalování, což se hodí u firem a korporací se striktně oddělenými pravomocemi.
  • Více úrovní historie, záloh a logů.

Nevýhody?

  • Uživatelsky nepříliš přívětivý, při správě několika webů současně může být až zahlcující.
  • Při editaci obsahu se často musí člověk přizpůsobovat šabloně než naopak.

Co si ujasnit před definitivním rozhodnutím pro jeden z open-source CMS?

Vždy je důležité se před rozhodnutím o platformě, na které chcete web administrovat, poradit s odborníkem na vývoj webů.

  • Nastiňte mu nejen své aktuální plány, ale i plány na růst do budoucna – abyste vybrané řešení mohli posléze pohodlně provázat s účetním nebo skladovým systémem a dále ho za minimální náklady rozšiřovat.
  • Stejně tak se ptejte na možnost provázání web s nástrojem na e-mailing.
  • Zkontrolujte, zda daný open-source podporuje responzivní šablony.
  • Plánujete pokročilou personalizaci nebo gamifikaci na svém webu? Poraďte se o možnostech jednotlivých open-source řešení v těchto disciplínách.

I po volbě open-source však počítejte s tím, že budete občas potřebovat k ruce programátora, který dokonale zná architekturu daného softwaru, aby vám mohl upravovat drobné nedostatky, aniž by přitom rozhodil další části webu a jeho moduly.

Dobrá zpráva na závěr: Nástroj Foxentry pro validaci zákaznických údajů je kompatibilní se všemi výše zmíněnými platformami 😊
Anna Sálová

Anna Sálová

Anička se věnuje copywritingu a obsahové strategii 7 let. Začínala na volné noze, aby pak vedla copywritery v agentuře H1.cz. Odtud už byl jen kousek k založení vlastní obsahové agentury Content Wizards. Na jaře 2018 jí vyšla kniha Kreativní copywriting.

Marketing
UX
Kdy se přesunout z „krabice“ na e-shop na míru?

Kdy se přesunout z „krabice“ na e-shop na míru?

13. 9. 2019 10:55

Založili jste si e-shop a jako nejlepší řešení se vám do začátku jevil pronájem šablony nebo krabicového řešení. Mezitím jste vyrostli a základní funkce vám...

Přečíst
Marketing
Ostatní
30-40-30: Zdravá čísla rozpočtu nového online projektu podle Tomáše Zíslera

30-40-30: Zdravá čísla rozpočtu nového online projektu podle Tomáše Zíslera

5. 9. 2019 15:01

Plánujete nový projekt a hodláte nekompromisně uspět. Chcete vyvinout skvělý produkt a jste rozhodnuti změnit svět. Ale váš záměr skončí dřív, než se stačil rozběhnout...

Přečíst
UX
Ondřej Ilinčev: Dobrý UXák si umí přiznat chybu a je připravený se mýlit

Ondřej Ilinčev: Dobrý UXák si umí přiznat chybu a je připravený se mýlit

22. 8. 2019 14:42

Ondřej Ilinčev patří k legendám českého UX a osobně moc ráda čtu jeho blog. Kombinuje v sobě UX tipy, poznatky z psychologie i technické know-how, takže si v něm...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy