NFC technologie: Čeká nás v roce 2019 její masivní nástup?

13. 12. 2018 13:54

UX
NFC technologie: Čeká nás v roce 2019 její masivní nástup?

Banky nám už nějakou dobu vnucují různé platební nálepky nebo klíčenky, které fungují jako klasické bezkontaktní karty – tedy pasivní NFC zařízení, ale až když začal do NFC plateb mohutně šlapat Google se svým Google Pay, začaly banky a obchodníci vyvíjet i vlastní platební NFC aplikace pro aktivní využití dané technologie – letos to byla třeba AirBank. Bude tedy rok 2019 konečně rokem masivního nástupu NFC do našich každodenních návyků?

Co je NFC technologie?

NFC je zkratka pro „Near Field Communication“ – tedy pro „komunikaci nablízko“ mezi 2 zařízeními, které NFC podporují (obvykle si mohou začít povídat na vzdálenost menší než 4 cm), nebo tzv. pasivním NFC tagem – nositelem statické informace – a aktivním zařízením. A nemusí jít jenom o placení – pomocí NFC tagu si načtete doplňkové informace o výrobku v regálu při bloumání supermarketem, v kamenné prodejně se přesměrujete na stránky e-shopu, zda tam nenakoupíte stejný kousek levněji, nebo si přečtete o historii památky přiložením mobilu k NFC tagu na stěně.

Pionýry NFC technologie byly společnosti Nokia, Phillips a Sony, ale v poslední době do ní vkládají velké naděje i startupy a velcí online hráči, jako je Google nebo Apple. Vizí je jednotný způsob pro identifikaci jednotlivce pomocí NFC – bez různých kartiček, klíčenek a dalších mezikroků, které využívaly technologii RFID. Výhodou NFC je také možnost šifrování.

TIP: Přečtěte si také o příležitostech a limitech technologie iBeacon od Apple, která na rozdíl od NFC nabízí využití při tzv. proximity marketingu.

Spanilá jízda Google Pay?

První větší platformou, která má ambice zbavit nás peněženek narvaných kartami a drobáků po kapsách, je Google Pay, kterou Češi mohou využívat od roku 2017. Do ní si nahrajete svoje platební karty, nebo peněžní obnos – při online nákupech pomocí vyhledávače Google Chrome pak můžete platit jedním kliknutím (z obchodníků aktivně Google Pay podporuje např. Alza, zatím můžete platit pomocí Google Pay na pobočkách, placení na webu se chystá v blízké době) na webech i v aplikacích, v reálném světe pak vyberete v appce preferovanou kartu a přiložením k NFC zařízení obchodníka zaplatíte. Pomocí Google Pay kupujete a spravujete také své vstupenky a jízdenky nebo věrnostní programy. Má jít o 1 bezpečné místo pro všechny vaše nákupní aktivity.

I s Google Pay zaplatíte do 500 Kč bez nutnosti zadávat PIN, ale překvapí, že nemusíte odemykat ani telefon. Platby fungují i offline a jakmile se dostanete na signál, proběhlé transakce se sesynchronizují.

Problémem však zůstává, že Google Pay nepodporují všechny banky a i v úvodu zmíněná Airbank tlačí vlastní aplikaci My Air. Česká Spořitelna jde také proti proudu se svou Poketkou, ČSOB má zase aplikaci NaNákupy, kterou představila už v roce 2016. Zde je zajímavé, že pomocí technologie NFC můžete vybírat peníze z bezkontaktních bankomatů ČSOB.  Komerční banka zvolila hybrid – systém Google Pay integrovala do rozhraní své aplikace Moje banka.

Jako slepá ulička se ukázala partnerství bank s operátory ohledně speciální NFC sim karty. Touto uličkou se vydala FIO banka ve spolupráci s O2, aby pak v tichosti po 9 měsících projekt zrušila. Zákazníci jiných operátorů totiž měli smůlu a řešení mělo i technické limity.

Čas ukáže, která cesta se osvědčí, v roce 2019 navíc plánuje vstup do Česka i služba Apple Pay. Dobrou zprávou ale je, že v Čechách už můžete s Google Play zaplatit ve více něž 144 000 obchodech a NFC se skloňuje stále více jako user-friendly záležitost, která je aktuální teď a tedy a není jen hudbou budoucnosti. Celková čísla ohledně počtu uživatelů, kteří aktuálně v ČR využívá Google Pay nemáme (spekuluje se o zhruba 100 000 lidí), ale např. Moneta Money Bank se pochlubila, že za rok, co tuto platformu podporuje, už jí využilo přes 25 000 jejích klientů. Komerční banka zase hlásí 15 000 uživatelů. Projděte se vyjádření všech hlavních bankovních domů, která dali dohromady v Tyinternety.

Google Pay se zdá být také bezpečnější, než klasické nošení peněženky s kartami. Zatímco platební karty musíte v případě ztráty nebo krádeže jednu po druhé zablokovat, v Google Pay můžete ztracený nebo ukradený telefon pomocí funkce Google Najdi moje zařízení na dálku uzamknout, změnit heslo nebo Google Pay zcela smazat. Číslo vaší karty navíc při nakupování nikdo (kromě Google) nezjistí – platforma využívá tzv. tokenizaci, která místo skutečného čísla vaší karty vytvoří pro transakci jednorázový šifrovaný kód.

Nejen platby, ale hlavně sdílení obsahu

NFC technologie může také časem nahradit nebo doplnit dosavadní oblíbené metody sdílení skrze Bluetooth nebo Wifi. Výhodou NFC je rychlá a jednoduchá konfigurace (oproti oblíbeným QR kódům navíc nemusíte nic skenovat ani využívat specializovanou aplikaci), nevýhodou zase nízká přenosová rychlost. Proto se uvažuje o využití NFC pro rychlé počáteční spárování zařízení, pro přenos dat by pak zařízení přepnula zase na Bluetooth nebo Wifi.

Používáte už Google Pay? Nabídnete NFC platby svým zákazníkům?  A víte, že v USA je nejoblíbenější NFC platformou aplikace Starbucks?

Anna Sálová

Anna Sálová

Anička se věnuje copywritingu a obsahové strategii přes 5 let. Začínala na volné noze, aby pak vedla copywritery v agentuře H1.cz. Odtud už byl jen kousek k založení vlastní obsahové agentury Content Wizards. Na jaře 2018 jí vyšla kniha Kreativní copywriting.

Marketing
Ostatní
Co se o vás říká aneb 5 nej aplikací pro social listening

Co se o vás říká aneb 5 nej aplikací pro social listening

15. 2. 2019 12:58

Jste trochu paranoidní a zajímá vás, kdo, kde a jak se o vás na internetu zmiňuje? Nebo jsou tzv. sociální signály jedním z důležitých ukazatelů pro...

Přečíst
UX
Požitkáři pozor! Jak řešit ověření věku na svém webu?

Požitkáři pozor! Jak řešit ověření věku na svém webu?

6. 2. 2019 13:35

Obchodujete s alkoholem, kuřáckými potřebami nebo třeba s CBD, které díky legalizaci v ČR zažívá boom? A řešíte ověření věku svých zákazníků? Pojďme se podívat, co požaduje česká...

Přečíst
Ostatní
Konverzační rozhraní přiblíží váš byznys lidem

Konverzační rozhraní přiblíží váš byznys lidem

31. 1. 2019 16:19

Říkáte si, o čem je řeč? Nemluvíme teď o hlasovém vyhledávání – v konverzačním uživatelském rozhraní stále píšete, ale nevyplňujete o samotě sáhodlouhé formuláře nebo nevybíráte...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy