Kdy se přesunout z „krabice“ na e-shop na míru?

13. 9. 2019 10:55

UX
Marketing
Kdy se přesunout z „krabice“ na e-shop na míru?

Založili jste si e-shop a jako nejlepší řešení se vám do začátku jevil pronájem šablony nebo krabicového řešení. Mezitím jste vyrostli a základní funkce vám přestávají stačit. Šablonu už jste zohýbali, co to šlo, a dokonce máte i prostředky na posunutí svého e-commerce podnikání zase o stupínek výš. Zároveň se ale bojíte skoku do neznáma a developerů, kteří vám naslibují hory doly a pak získáte za miliony jen o chlup lepší web, navíc závislý na kapacitách vývojářů. Kdy je ta pravá chvíle jít do e-shopu na míru?

Rady od zkušených konzultantů

Jako první si určitě sedněte s respektovaným konzultantem e-commerce, jako je třeba Honza Řezáč. Nemusíte ho ihned angažovat, aby se vám o nový web postaral (protože upřímně na to asi nebudete mít rozpočet), ale zaplaťte si alespoň jednorázovou konzultaci. Volte takového konzultanta, který má za sebou prokazatelné výsledky, doporučení a který vám hlavně nebude mazat „med kolem huby“, aby přihrál spřáteleným firmám další kšeftíček. Zrovna Honza Řezáč otevřeně říká, že pokud nemáte na e-commerce web více než 500 000 Kč, zůstaňte raději u krabice. Dle zástupců společnosti Shopsys, která weby na míru vyvíjí už od roku 2003, se optimální částka za rozsáhlý e-shop na míru pohybuje kolem 1-1,5 milionu korun s kompletací mezi 6-12 měsíci, i když se ceny obecně pohybují od 100 000 Kč po 5 mil. Kč i více.

Jste kandidát na e-shop na míru? Odpovězte si na následující otázky (dle magazínu EXEC 8/2019):

  • Mám roční tržby v desítkách milionů korun ročně?
  • Vyřizuji desítky až stovky objednávek denně?
  • Potřebuji zavádět sofistikovanější procesy pro nákup a expedici?
  • Potřebuji procesy automatizovat?
  • Potřebuji tím pádem napojit CRM nebo ERP systém?
  • Potřebuji expandovat na zahraniční trhy a spravovat systém s více jazyky, měnami a doménami?
  • Potřebuji novou funkcionalitu, kterou v šabloně nebo krabici nikdo nenabízí (např. srovnavač, kalkulátory, průvodce výběrem, doporučovaní a pokročilou personalizaci)?

Čím více odpovědí ANO, tím více pro vás dává vývoj webu na míru smysl.

2 cesty e-shopu na míru: Zcela individualizovaný, nebo na komerčních/open-source frameworcích

Jak už jsme rozebírali v našem článku o open-source řešeních, zcela individualizované řešení je těžké přenést k jinému vývojáři a pokud se rozhodnete pro špatného dodavatele, nebo spolupráce v průběhu tvorby e-shopu na míru zkysne, je malér na světě. Každá úprava stojí nemalé peníze a to, co šlo do šablony nebo krabice napojit pluginem, musíte zdlouhavě vyvíjet, implementovat a testovat. „Rozhodování o realizaci řešení na míru je navíc ztíženo tím, že v České republice a na Slovensku působí celkově 242 firem nabízejících tvorbu e-shopů na míru,“ ilustruje situaci Petr Svoboda ze Shopsys.

TIP: Právě Honza Řezáč začal ve spolupráci s Nehoupat nabízet jako službu nezávislé zhodnocení skutečných technických kompetencí daného dodavatele. Doporučuje také smluvně ošetřit podmínky a standardy spolupráce v rámci tzv. SLA (Service Level Agreement). „Zpětně už dobrou dohodu neuděláte,“ varuje Honza.

Aby nám konkurence technologicky neutekla

Motivací pro vlastní řešení na míru bývá také snaha nezaspat za trhem a konkurencí. E-shopy tak začínají pokukovat po individualizovaném řešení ještě dříve, než splňují některé body zmíněné výše, protože, jak říká Petr Svoboda „není nic horšího, než měnit technologii e-shopového řešení a účetního/ERP systému v období, kdy už společnost nestíhá objednávky standardně odbavovat, roste chybovost a množství reklamací.“ V tomto presu byste se mohli snadno unáhlit a špatně se rozhodnout s nedozírnými následky. Špatnou myšlenkou není ani možnost začít pomalu budovat vlastní in-house tým, který bude web kontinuálně zdokonalovat a pružně reagovat na aktuální potřeby.

Rozhodli jste se pro e-shop na míru? Držte se těchto zásad

  • Přemýšlejte v delším časovém horizontu – co budete potřebovat za 5 let?
  • Připravte nejprve co nejkonkrétnější zadání – jen tak vám mohou dodavatelé projekt důvěryhodně nacenit a vy budete vědět, podle jakých technických kompetencí dodavatele vybrat.
  • Neřešte jen cenu, ale hlavně udržitelnost řešení, abyste za 2-3 roky nestáli před stejným dilematem „jak dál“.
  • U dodavatele koukejte na již realizované, podobně náročné projekty a shánějte se po referencích.

Jak jste na tom vy? Uvažujete o e-shopu na míru, úspěšně jste ho rozjeli, nebo jste se naopak stihli spálit při výběru dodavatele?

Anna Sálová

Anna Sálová

Anička se věnuje copywritingu a obsahové strategii 7 let. Začínala na volné noze, aby pak vedla copywritery v agentuře H1.cz. Odtud už byl jen kousek k založení vlastní obsahové agentury Content Wizards. Na jaře 2018 jí vyšla kniha Kreativní copywriting.

Ostatní
Marketing
PR manažerka Adéla Flejšarová: PRko není prostě levná reklama

PR manažerka Adéla Flejšarová: PRko není prostě levná reklama

23. 1. 2020 14:53

Adéla se věnuje PR přes 12 let a pomáhala se zviditelněním třeba online tržišti Fler nebo e–shopu Mixit.cz. Jelikož je pro mnohé z nás PR...

Přečíst
Marketing
Nejzajímavější akce a konference pro e-shopaře a marketéry v zimě a na jaře 2020

Nejzajímavější akce a konference pro e-shopaře a marketéry v zimě a na jaře 2020

16. 1. 2020 16:23

Nový rok si žádá nové know-how. Ať už jste si předsevzali, že se letos budete více vzdělávat, nebo jen hledáte příležitost k networkingu s lidmi ze stejného...

Přečíst
UX
Marketing
7 psychologických efektů pro využití v marketingu

7 psychologických efektů pro využití v marketingu

10. 1. 2020 14:21

Přemýšlíte, jak v novém roce vylepšit svůj marketing? Možná k tomu nebudete potřebovat sofistikované nástroje a nové fičury, naopak postačí naplno využít principy lidské psychologie – při...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy