Jakub Drahokoupil: Odhalte slabá místa ve svých formulářích díky Google Analytics

30. 8. 2018 13:17

Marketing
UX
Jakub Drahokoupil: Odhalte slabá místa ve svých formulářích díky Google Analytics

Na analýzu formulářů dnes existuje celá řada nástrojů – Hotjar, Crazyegg a další. Nedostatkem těchto nástrojů je však to, že nedokážou napárovat naměřená data na celkové chování uživatelů – např. kolik uživatelů v poli “rodné číslo” odpadlo a o kolik konverzí jste kvůli tomu přišli. Pro analýzu průchodu formulářovými poli je tak vhodné využít nástroj, který již s největší pravděpodobností máte na webu nasazený – Google Analytics (GA).

Díky GA dokážete např. odhalit informace o tom, kolikrát se návštěvám dané formulářové pole špatně zvalidovalo, v jakém pořadí uživatelé jednotlivá pole využívají nebo zda je nějaké pole odradilo natolik, že z webu odešli.

Výstupem z GA může být tabulka s jednotlivými formulářovými poli, počtem vstupů do nich, počtem správné a špatné validace a prům. počet špatných validací na návštěvu. Zjistíte tak průchodnost formulářů – kolik uživatelů vstoupí do prvního pole a začne jej vyplňovat vs. kolik dojde až do konce. V jakém poli uživatelé nejčastěji odpadnou? S jakým mají největší problém?

Jak na svoji analýzu formulářových polí?

Formulářová pole budeme do Google Analytics měřit pomocí tzv. eventů (událostí). Událost v Google Analytics může mít až 3 “popisky” – tzv. kategorie události, akce události a štítek události. Všechny 3 pro měření formulářových polí využijeme následujícím způsobem:

  • Do pole Kategorie události budeme posílat hodnotu “Formuláře” (aby bylo v Google Analytics na první pohled jasné, o co se jedná).
  • Do pole Akce události budeme chtít posílat pořadové číslo formulářového pole a jeho název: např. “1. Jméno a příjmení”, 2. “Rodné číslo”, “3. Email” atp.
  • Do pole Štítek události pak budeme chtít posílat informaci o tom, zda uživatel do daného pole vstoupil (hodnota “vstup”), zda se mu po výstupu správně zvalidovalo (hodnota “ok”), či zda se mu zvalidovalo chybně (hodnota “chyba”).

Následně budeme potřebovat programátorovi zadat, jaké skripty po něm budeme chtít na jednotlivá formulářová pole nasadit.

Implementace pomocí Google Tag Manageru

Pokud využíváte Google Tag Manager, jedna z možných variant, jak měření na formuláře nasadit, je požádat programátora, aby na jednotlivé stavy každého formulářového pole nasadil následující skript (názvy proměnných se mohou lišit v závislosti na logice, kterou v Google Tag Manageru máte):

<script>

dataLayer.push({‘event’: ‘formInteraction’, ‘fieldName’: ‘1. Jméno’, ‘fieldStatus’: ‘vstup’});

</script>

Kde do proměnné fieldName budete chtít vždy vkládat pořadové číslo a název formulářového pole, se kterým uživatel interaguje. Do proměnné fieldStatus pak budete chtít vkládat vždy informaci, o jakou interakci se jedná:

  • vstup do pole – hodnota “vstup”,
  • správné zvalidování pole – hodnota “ok”,
  • chybné zvalidování pole – hodnota “chyba”.

Následně pak už stačí v Google Tag Manageru připravit pravidlo, aby se vždy při události formInteraction spouštělo měření událostí do Google Analytics.

Implementace bez Google Tag Manageru

Pokud nevyužíváte pro měření do Google Analytics Google Tag Manager, logika měření zůstává stejná, pouze se liší zápis skriptu, který je následující:

ga(‘send’, {

hitType: ‘event’,

eventCategory: ‘Formuláře’,

eventAction: ‘1. Jméno’,

eventLabel: ‘vstup’

});

Výše uvedený zápis platí pro nejrozšířenější variantu – tzv. “analytics.js”. Zda ji máte poznáte tak, že ve vašem Google Analytics kódu se nachází text “analytics.js”.

Novou variantou Google Analytics kódu je tzv. “gtag.js”. Zda máte právě tento zjistíte tak, že ve vašem Google Analytics kódu najdete řetězec “gtag”. Pro ten je pak zápis skriptu pro měření formulářů následující:

gtag(‘event’, ‘vstup’, {

‘event_category’ : ‘Formuláře’,

‘event_label’ : ‘1. Jméno’

});

Bližší informace k měření události do Google Analytics naleznete zde (GTAG):

Track Google Analytics Events  | Analytics for Web (gtag.js)      | Google Developers,

resp. zde (Analytics.js): Event Tracking  | Analytics for Web (analytics.js)       | Google Developers

Kde nalézt naměřená data a co s nimi

Data přímo v Google Analytics následně naleznete v reportu Chování – Nejčastější události. Pro podrobnější analýzu doporučuji jejich export do tabulek (např. Google Sheets či MS Excel), kde vám může vzniknout následující tabulka, která vám na první pohled odhalí, v jakých polích uživatelé odpadávají a kde mají největší problém se zadáním potřebných údajů.

Pořadové číslo pole na stránceNázev polePočet vstupůPočet návštěvChybných validacíPrům. počet chyb na návštěvu
1.Jméno a příjmení

450

440

40

0,1

2.Fakturační adresa - ulice

400

370

30

0,1

3.Fakturační adresa - město

520

330

190

0,6

4.Fakturační adresa - PSČ

365

304

20

0,1

5.Doručovací adresa - ulice

340

283

3

0,0

6.Doručovací adresa - město

339

283

3

0,0

7.Doručovací adresa - PSČ

338

282

3

0,0

8.E-mail

1100

260

750

2,9

9.Telefonní číslo

380

317

52

0,2

10.Rodné číslo

1200

250

800

3,2

11.Odeslání formuláře

120

Vhodnou úpravou těchto problematických formulářových polí ve spolupráci s UX specialistou dokážete následně zvýšit jejich průchodnost a konverzní poměr.

Jakub Drahokoupil

Jakub Drahokoupil

Webový analytik "markeťák" na volné noze s přesahem do dalších disciplín, datově založený marketingový stratég. Pomohu vám data nejen sesbírat, sjednotit, ale hlavně reálně využít pro zlepšení vašeho marketingu a businessu. www.jakubdr.com

Ostatní
Jan Kalianko o onlajnu a e-shopech: Každý e-shop potřebuje v určité fázi něco jiného

Jan Kalianko o onlajnu a e-shopech: Každý e-shop potřebuje v určité fázi něco jiného

27. 5. 2019 12:53

Honza je pořadatelem mnoha akcí pro e-shopaře, jako je třeba E-shop summit nebo Czech On-line Expo. Nedávno prodal svůj vlastní ziskový e-shop a teď se...

Přečíst
Marketing
Spolupráce s influencery a blogery: Jak je oslovit a na co si dát pozor

Spolupráce s influencery a blogery: Jak je oslovit a na co si dát pozor

9. 5. 2019 13:33

Součástí mojí práce jako obsahového stratéga je v dnešní době i spolupráce s influencery a blogery. Správně zvolená osobnost může vašemu e-shopu přinést relevantní návštěvnost, může zviditelnit...

Přečíst
Marketing
Katka Erfányuk: PPC – parťák pro SEO i copywriting

Katka Erfányuk: PPC – parťák pro SEO i copywriting

2. 5. 2019 15:01

Když jsem v oboru začínala, slýchala jsem celkem legrační zdůvodnění, proč spíš dělat “to” SEO, než PPC. “PPC stojí spoustu peněz, SEO je přece ZADARMO”...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy