Jak sledovat chování zákazníků na webu bez Google Analytics?

Jak sledovat chování zákazníků na webu bez Google Analytics?

Představení dalších nástrojů pro měření událostí a chování uživatelů na vašem webu mimo Google Analytics.

All-in-one nástroje

Hotjar

Jeden z nejpopulárnějších nástrojů pro optimalizaci webu na základě chování návštěvníků je Hotjar. Umí vytvářet heat mapy – zvýraznit místa webu, kam uživatelé nejvíce zaměřujíc svou pozornost. Sleduje kliky, pohyby myši a scrollování a rozlišuje verze webu pro různá zařízení. K dispozici jsou vám i nahrávky pohybu návštěvníků po stránce a celém webu. V přehledu vám pak Hotjar namodeluje body, kde lidé nejvíce odpadávají, včetně formulářů. Mezi další funkce patří možnost ankety nebo průzkumu na webu a oslovení potenciálních testerů. Právě tolik funkcí v jednom je jeho největší výhodou, potěší i bezplatný základní balíček.

TIP: Přečtěte si návod od analytika Jakuba Drahokoupila, jak získat přehled o průchodnosti svého webového formuláře.

Smartlook

Velké oblibě se těší i český nástroj Smartlook, který se nespecializuje jen na weby – otestuje vám také mobilní aplikaci. Funkce nabízí podobné jako Hotjar – heatmapy a nahrávky – nahrávky jsou navíc ve vyšších balíčcích kontinuální, takže vám neunikne žádný návštěvník. Navíc ukládá události na webu, které byste běžně museli nastavovat s analytikem třeba přes Google Tag Manager.

V přehledném rozhraní pak můžete sledovat návštěvnické funnely a při velkém odpadu v určitém kroku rovnou vyvolat nahrávky těchto odchodů. I zde najdete základní balíček zdarma s omezeným nahráváním a počtem výstupů, ovšem ani vyšší balíčky nejsou nijak nákladné – v tom nejvyšším můžete právě sledovat i mobilní aplikace.

TIP: Pro vysledování trendů a rozhodování na základě podobných nástrojů by váš web měl mít solidní návštěvnost, která vytvoří při testování opravdu reprezentativní vzorek. Návštěvnost nikde? Možná vám pomohou rady SEO konzultantky Katky Tůmové.

Mixpanel

Mixpanel trackuje chování na webu, měří, kolik uživatelů se na web vrací opakovaně, a vytváří funnely chování, ale navíc umožnuje i modelování profilů uživatelů a typických skupin, které pak mezi sebou můžete porovnávat. Zajímavou funkcí, kterou jsem u konkurence jinde neviděla, je možnost zasílání SMS zpráv, e-mailů nebo push notifikací uživatelům vašeho webu nebo aplikace – jednotlivě, nebo v kampaních a automatickými předvolbami.

Chlubí se také „automatickými odpověďmi“ na vámi zadané dotazy na základě strojového učení, takže jde vlastně o první nástroj, který za vás opravdu analyzuje a vyhledává anomálie, nejen vyplivne data na základě vašich předvoleb. Vyselektuje vám například 1500 uživatelů, kteří jsou nejvíce nakloněni upsellu, díky funkci automatické segmentace. Tyhle fičury bohužel najdete jen v nejvyšším plánu, ale nástroj můžete se základními prvky používat i zdarma.

Clicktale

Clicktale slibuje nasazení kombinace lidských zkušeností a umělé inteligence pro ještě lepší modelování trendů z chování na vašem webu. Umí A/B testy i multivariantní testování, cestu uživatele po webu vám pěkně ukáže ve funnelech a zvizualizuje vám insighty o chování uživatelů. Ty můžete pak korelovat s vlastními daty nebo daty z jiných kanálů. Jde o robustní nástroj pro velké hráče, takže i pricing musíte poptat individuálně. Z podobného soudku je i nástroj UserReplay – má spoustu funkcí a těží ze strojového učení. Z mnoha mě zaujala funkce odhalování podvodné a škodlivé návštěvnosti.

Yandex Metrica

Pokud netrpíte paranoií z ruských nástrojů, nebo máte naopak směrem na východ svou zákaznickou základnu, prohlédněte si nástroj Yandex Metrica. Sleduje návštěvnost jako Google Analytics, ale nabízí přednastavené atribuční modely, a navíc přidává možnost A/B testů, nahrávání sessions a heatmapy na základě kliků a scrollování.

TIP: Pokud vám nestačí kliky a zajímá vás, kam se uživatelé na webu dívají, vygooglete si eye-tracking. Z mně známých agentur eye-tracking využívá občas pro své klienty GFK, ale tzv. oční kameru často zahlédnete i při uživatelských testováních. Nejde však o levný špás, proto se eye-tracking a různé další metody z oboru neuromarketingu využívají zatím sporadicky.

Další nástroje pro uživatelské insighty a A/B testy

MouseFlow

MouseFlow za 29 dolarů měsíčně nabízí nahrávání sessions, heatmapy, funnely cesty po webu, analytiku formulářů a rychlé ankety přímo na vašem webu.

CrazyEgg

CrazyEgg nabízí heatmapy, confetti mapy, snímky i nahrávání jednotlivých session na webu. Navíc přidává ještě A/B testování a úpravu verzí pomocí jednoduchého CrazyEgg editoru, takže se obejdete bez programátora. Základní balíček začíná na 39 dolarech, ale můžete službu zrušit do 30 dnů, po které máte free trial.

VWO

Aneb Visual Website Optimizer patří spolu s Optimizely k nejoblíbenějším nástrojům českých UXáků, ale v poslední době přidal další funkce jako funnely, nahrávání pohybu po stránce a doručování personalizovaného obsahu různým cílovým skupinám – pokud jsem to pochopila správně, publikum pro jednotlivé druhy obsahu musíte nastavit manuálně, nejde tedy o nástroj automatizace marketingu, se kterými se v poslední době také roztrhl pytel a o nichž pro vás chystáme brzy článek.

TIP: Pozor na GDPR, sledování chování uživatelů přímo na webu už překračuje oprávněný zájem a měli byste požadovat aktivní potvrzení uživatele, že data o jeho chování můžete zpracovávat.

Používáte už nějaké zajímavé nástroje pro bližší porozumění svým zákazníkům? Máte dobrou, nebo špatnou zkušenosti z některým ze zmíněných nástrojů? Podělte se s námi a vaši zkušenosti rádi zveřejníme.