Heureka upisuje dluhopisy – prý na podporu českých eshopů. Vyplatí se vám jako investorovi nebo e-shopaři?

14. 2. 2020 14:46

Ostatní
Heureka upisuje dluhopisy – prý na podporu českých eshopů. Vyplatí se vám jako investorovi nebo e-shopaři?

Médii prosvištěla zpráva, že Heureka umožní široké veřejnosti stát se jejími investory prostřednictvím dluhopisů. A navíc, že získané prostředky poslouží k podpoře českých eshopů. To je spousta informací, jejichž kombinace vyvolává otazníky. Třeba jestli jde o zajímavou investici nebo zda se jako e-shopař můžete těšit na širší nabídku služeb pro obchodníky.

Kdo je Heureka?

Entita Heureka dnes odpovídá obchodní společnosti Heureka Group a. s. – a v té má:

  • 40 % Petr Kellner prostřednictvím BONAK a. s.
  • 40 % Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a Roman Korbačka prostřednictvím EC Investments a. s.
  • 20 % Jakub Havrlant prostřednictvím Rockaway e-commerce a. s.

Heureka coby platforma/cenový srovnávač zboží funguje v 9 zemích střední a východní Evropy: Česku, Slovensku, Maďarsku, Slovinsku, Rumunsku, Bulharsku, Chorvatsku, Srbsku a v Bosně.

Dluhopisy

Předmětem emise je dluhopis HEUREKA 5,25/25. Emitentem společnost Heureka FinCo CZ a. s. Objem emise je 2 550 000 000 Kč (navýšitelný na 3 200 000 000 Kč), což se rovná 255 000 ks (příp. 320 000 ks) v nominální hodnotě 10 000 Kč. Den emise je 14. únor 2020, den splatnosti 14. únor 2025. Pevný výnos činí 5,25 % p. a. a umožňuje pololetní vyplácení.

Těch pár věcí, co nesedí

Perspektiva bondu HEUREKA 5,25/25

V tiskové zprávě Heureka deklaruje, že máte možnost se stát jejími investory. Pokud nás finanční vzdělání neklame, stanete se jejími věřiteli. Rizika z nesplácení jsou nízká. Dluhopisy jsou zajištěny nejen Heureka FinCo CZ a. s., ale i rozsáhlými aktivy Heureka Group. A Heureka Group jako takové hrozí krom globálních katastrof jen konkurence s celosvětovou působností (Google, Amazon, čínští obři e-commerce).

Pokud stejně jako ČNB budeme počítat s inflací na úrovni 3,4 %, reálný výnos bondu se rázem sníží na 2,1 % p. a. Stejně tak perspektiva cenného papíru je riskantní. Finanční síla společností stojících za Heurekou je sice velká. Nicméně trh je už delší dobu přepálený, na což reaguje ČNB pokusem zvrátit tendenci zvýšením úrokových sazeb.

„Jsme v jakémsi dilematu,“ říká Jiří Rusnok, guvernér ČNB. „Na jedné straně jsou podle guvernéra silné inflační tlaky, na druhé pak utlumování růstu české ekonomiky, především v exportní části – průmyslu.“ Všechny subjekty intenzivně očekávají pokles, že při sebemenším náznaku pro-poklesově zareagují a skutečně recesi vytvoří. V ten moment se inflace utrhne ze řetězu a slibovaných 5,2 % p. a. sotva udrží hodnotu investice.

Relativně zajímavé zhodnocení by za příznivějších podmínek plynulo jen z předčasného splacení dluhopisu Heureky do 1 roku, které by k poměrné výši z 5,2 % p. a. přidalo ještě 5 % z nesplacené částky. Předčasné splacení v dalších letech by bylo odškodněno už jen bezvýznamným mimořádným úrokem.

Co se tedy týče dluhopisů jako investice, jde sice o bezpečnou, ale nepříliš výnosnou investici.

Směr peněz a upevňování pozice hegemona

Heureka nikde neuvedla, že výnos z emise dluhopisů je určen na podporu českých e-shopů. Jen to nechala 1) na šikovném PR, které zmínku o dluhopisech hned následuje prohlášením o tom, že skupina bude v tomto roce podporovat české e-shopy a 2) na běžném mediálním kolotoči přebírání zpráv, citací a zdrojů.

Heureka uvádí pozitiva pro e-shoppery, která jí nové peníze pomohou realizovat:

  • vytvoření jednotné platformy pro všech devět obsluhovaných trhů;
  • absence nutnosti lokalizací e-shopů pro každou zemi zvlášť;
  • možnost oslovit všechny zákazníky v oblasti pokrývané Heurekou.

Pozitivy pro Heureku dle slov Lukáše Putny, CTO Heureky mají být:

  • sjednocení technologické platformy a provozu systému; 
  • centralizace, úspora nákladů na provoz různých řešení a vyšší efektivita byznys modelu;
  • posílení pozice evropského zbožového vyhledávače. 
Heureka by se ráda etablovala v rámci celé Evropy, aktuálně je přítomná ovšem jen na trzích bývalého Východního bloku.

A hlasy kritické? Ty od malých e-shopperů až po daňové rezidenty Kypru poukazují na to, že Heureka jen posiluje svou pozici dominanta na poli cenového srovnávání zboží. „Nejde o nezávislý srovnávač,“ říká Karel Kučera, marketingový ředitel Alzy. „Jsou to placené služby, a proto už z podstaty věci nelze hovořit o ‚nezávislém srovnávání‘.“ Heureka v podstatě hegemonicky uzamyká možnost prezentace e-shopu na internetu. Lidsky řečeno: „Nemáš Heureku? Tak to nejsi.“

Další koexistence s Heurekou

Rozvoj Heureky jen posílí to dobré i to špatné. Pokud už dnes vnímáte Heureku jako svého konkurenta, jako entitu s mizernou podporou a přehnanými cenami, jako cosi, co si svým zákazníkům dovoluje diktovat rozsah dat, která mají poskytovat, pak netřeba čekat zlepšení pramenící z většího dispozičního kapitálu.Pokud je vám ovšem Heureka nástrojem s kalkulovaným nákladem a přínosem v podobě minimalizace jiných činností, pak by pro vás budoucnost nových peněz Heureky mohla být růžovější. I když totiž Heureka vrazí peníze sama do sebe a do svých služeb, mohlo by se vaše zboží prodávat na více trzích. Ale i tato perspektiva je jen na úrovni možnosti. Čeká ji nejen obtížná implementace, ale i složité přeučování návštěvníků z Burgasu k nákupu u obchodníka z Karlových Varů.

Daniel Beránek

Daniel Beránek

Jsem psycholog a žurnalista vzděláním. Novinář, maloobchodník, trhovec praxí. V SEO, copy a PR se pohybuji od r. 2005. Stále mám očko na proměnách vyhledávání, e-commerce a IT security.

Ostatní
Tomáš Mačica z Minutový řečník: Zdravá sebedůvěra je základ, jinak nikoho nezaujmete

Tomáš Mačica z Minutový řečník: Zdravá sebedůvěra je základ, jinak nikoho nezaujmete

7. 2. 2020 15:54

Vystupujete na veřejnosti? Prezentujete před kolegy nebo se živíte jako obchodník? Pak víte, že váš projev a to, jak působíte na publikum, je klíčem k úspěchu...

Přečíst
Foxentry
Zkušenosti s Foxentry: Ivan Petrův z Brašnářství Tlustý

Zkušenosti s Foxentry: Ivan Petrův z Brašnářství Tlustý

30. 1. 2020 16:51

Nástroj Foxentry pro formuláře bez chyb a databáze bez nesmyslů používá i legendární brašnářská dílna a e-shop Brašnářství Tlustý. Sešli jsme se s jeho jednatelem...

Přečíst
Ostatní
Marketing
PR manažerka Adéla Flejšarová: PRko není prostě levná reklama

PR manažerka Adéla Flejšarová: PRko není prostě levná reklama

23. 1. 2020 14:53

Adéla se věnuje PR přes 12 let a pomáhala se zviditelněním třeba online tržišti Fler nebo e–shopu Mixit.cz. Jelikož je pro mnohé z nás PR...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy