Exit intent: Co to je a jak s ním pracovat na webu?

12. 12. 2019 15:20

Marketing
UX
Exit intent: Co to je a jak s ním pracovat na webu?

Exit intent je zjednodušeně řečeno důvod, proč uživatel opouští danou webovou stránku – třeba detail produktu na vašem e-shopu, kategorii nebo článek. S exit intentem uživatele pak souvisí i další kroky, které můžete podniknout, aby zákazník neodcházel, a různé incentivy, jak ho motivovat, aby vám přece jen dal ještě jednu šanci.

Jak poznám, že zákazník chce stránku zavřít?

Nasaďte na svůj web javascriptový snippet, který měří rychlost a směr pohybu myši. Pohybuje se myš směrem doprava nahoru? Patrně míří ke křížku. Pohybuje se doleva nahoru? Uživatel chce patrně kliknout na „zpět“ nebo míří k vyhledávací liště prohlížeče. V obou případech tedy velmi pravděpodobně pryč z vašeho webu nebo z konkrétní landing page. Trochu odlišně to funguje na mobilu – zde nástroj odhalí exit intent a spustí požadovanou akci, když uživatel stiskne „zpět“ nebo chce zavřít okno. Funkcionalitami pro detekci exit intentu se zabývá obor Exit Intent Technology.

Mezi populární nástroje patří třeba software zdarma od HubSpot, který můžete napojit na další služby, jako je např. oblíbený MailChimp. Z placených nástrojů zmiňme OptinMonster nebo Sleeknote.

Nejoblíbenější recept na zachycení odcházejícího uživatele? Pop-upy!

Zákazník odchází? Míří myší mimo obrazovku? Nebezpečně se blíží křížku, kterým okno s vaší stránkou nemilosrdně zavře? Ještě že je tu starý dobrý pop-up. Co v něm nejčastěji e-shopy nebo obsahové weby nabízí, aby vás udržely na stránkách nebo alespoň v dalším kontaktu?

  • Slevový kód
  • Nabídku dopravy zdarma
  • Výzvu k odběru newsletteru
  • Výzvu ke sledování na sociálních sítích

Co naopak weby často nenabízí a mohly by tím vyniknout?

  • Demo ukázku služby nebo produktu – výzva k vyzkoušení.
  • Speciální nabídku na míru (Nevybrali jste si? Nechte nám na sebe kontakt a připravíme vám nabídku na míru.)
  • Výzvu k odběru e-mailingu, který se váže k obsahu, který si uživatel naposledy prohlížel (např. odchází ze stránky s vosky na vousy, tak mu nabídneme obsah na téma „10 tipů, jak na ultimátní péči o plnovous“). Může jít o sérii e-mailů s tematickými články nebo jeden související e-book.
  • Kvíz (Opravdu si myslíte, že už víte o SEO vše? Udělejte si náš kvíz a budete překvapeni.)
  • Online kurz zdarma (Prodáváte služby? Ať se s vámi lidé nejdříve seznámí zdarma a zjistí, zda si sednete.)
  • Detailnější informace (Nenašli jste odpověď na svou otázku? Pošleme vám detailní specifikaci nebo kompletní katalog.)
  • Otázku (Jste zaměstnanec, nebo OSVĆ?) nebo rychlý průzkum (Proč už odcházíte? a) Nenašel jsem informaci, kterou hledám. b) Nemáte v nabídce produkt, který hledám. c) Jinde jsem našel lepší nabídku.)
Bleskový průzkum spokojenosti s nákupním procesem můžete nasadit i po úspěšné konverzi a dokončení nákupu. „Jak se vám u nás dnes nakupovalo?“ „Ohodnoťte svou dnešní zkušenost na škále 1-5.“
  • Záruku (vrácení peněz v případě nespokojenosti, neomezená životnost).
  • Tzv. social proof (Tento produkt si před vámi koupilo už 546 zákazníků a hodnotili ho průměrně 4,6 hvězdičkami z 5. Jste si jistí, že by se nehodil i vám?)
  • Chat nebo telefonickou konzultaci s odborníkem zdarma (Potřebujete poradit? Zahajte chat a společně vybereme to nejlepší. /Vložte své tel. číslo a zavoláme zpět.)
  • Účast v soutěži (Zahrajte si o voucher na nákup v hodnotě 5000 Kč.)
  • Informaci související s geolokací (Víte, že máme obchod jen 1 km od vás? Přijďte si prohlédnout naše výrobky na vlastní oči.)

Hrajeme si rádi. Co takhle si před odchodem z produktové sekce trochu zatočit?
Podle exit intentu můžete třeba nadesignovat svoji 404 stránku – tipy, jak může stránka 404 plnit další funkce, než jen oznamovat, že stránka neexistuje, jsme vám nabídli v nedávném článku.

Pop-upy můžete segmentovat pro různé landing pages (třeba pro opuštění košíku, kdy už je uživatel opravdu blízko ke konverzi, se hodí právě nabídka dopravy zdarma) nebo uživatele na základě cookies (jeho první návštěva, opakovaná návštěva, registrovaný uživatel).

Nemusíte použít jen exit intent trigger, ale i scroll trigger (když uživatel doscrolluje např. do 70 % stránky), případně zkombinovat různé podmínky.

Podchyťte zákazníka dřív, než vám dá definitivní vale – podle Bounce Exchange se po odchodu už nikdy nevrátí 70–96 % návštěvníků webu.

Anna Sálová

Anna Sálová

Anička se věnuje copywritingu a obsahové strategii 7 let. Začínala na volné noze, aby pak vedla copywritery v agentuře H1.cz. Odtud už byl jen kousek k založení vlastní obsahové agentury Content Wizards. Na jaře 2018 jí vyšla kniha Kreativní copywriting.

Foxentry
UX
Velká případová studie Benu.cz

Velká případová studie Benu.cz

11. 6. 2020 16:07

Podívejte se na reálný přínos Foxentry na jedné z největších českých lékaren. Ve velkém A/B testu jsme testovali několik metrik a výsledky vás jistě mile...

Přečíst
Ostatní
Marek Hrkal z odprezentuj.cz: Přestaňte dělat “tofu” prezentace

Marek Hrkal z odprezentuj.cz: Přestaňte dělat “tofu” prezentace

24. 4. 2020 14:47

Při pomyšlení na powerpointovou prezentaci se vám otevírá kudla v kapse? Nebo je naopak vaší oblíbenou formou pro představení nápadů a předání informací? Marek Hrkal...

Přečíst
Foxentry
Propojili jsme se s Upgates

Propojili jsme se s Upgates

8. 4. 2020 16:39

Pro všechny klienty, kteří nyní využívají Upgates ,nebo alespoň do budoucna plánují využívat, máme skvělou zprávu. Stali jsme se oficiálním doplňkem této platformy. Náš doplněk...

Přečíst