Co se o vás říká aneb 5 nej aplikací pro social listening

15. 2. 2019 12:58

Marketing
Ostatní
Co se o vás říká aneb 5 nej aplikací pro social listening

Jste trochu paranoidní a zajímá vás, kdo, kde a jak se o vás na internetu zmiňuje? Nebo jsou tzv. sociální signály jedním z důležitých ukazatelů pro váš byznys? Mrkněte na 5 služeb, které vám dají nahlédnout do toho, o čem se vaši fanoušci/nepřátelé/ nebo potenciální zákazníci baví, když přijde řeč na vás.

Co je social listening?

Social listening, buzz monitoring, sentiment analysis nebo online reputation management – to jsou jen některé z termínů, které popisují plus minus to samé – snahu zjistit, zda a jak o vás uživatelé na internetu (i mimo něj) mluví. Zda o vás píšou články, baví se o vás v diskuzích nebo na sociálních sítích a s jakým nábojem – negativním, neutrálním, nebo pozitivním? A kdo vůbec jsou ti lidé, kteří o vás mluví? To a mnohem víc vám pomůže zjistit social listening.

Jak vám naslouchání pomůže v byznysu?

  • Chystáte se pustit do podnikání v určitém oboru a zajímá vás, jak je obor celkově vnímán a jak se mluví o vašich konkurentech. Můžete tak odhalit problematická témata v odvětví (např. přetáčení tachometrů v autobazarech) nebo konkurenty, které mají zákazníci v oblibě a naopak. Poznatky pak můžete vtělit do své marketingové nebo obsahové strategie.
  • Vy nebo vaše firma prošla nějakou krizí nebo se dopustila velkého failu. Díky social listeningu můžete sledovat, zda se vám krizovou komunikací daří zvrátit váš obraz u veřejnosti zpět na předkrizovou úroveň nebo se dokonce stáváte lovebrandem.
  • Zajímají vás autentické názory na svou službu, nebo společnost.
  • Chcete blíže poznat cílovou skupinu, která o vás hovoří, a vytipovat v ní případné opinion leadery, se kterými navázat konverzaci nebo spolupráci.
  • Potřebujete mít přehled o zmínkách o vás nebo vaší firmě, abyste s nimi mohl dále a rychle pracovat – reagovat na ně, uvádět je na pravou míru, dále je šířit svým fanouškům…
  • Chcete zjistit, které marketingové kanály generují největší „buzz“ o vás a vaší značce, a proto se do nich vyplatí přednostně investovat.

Základní social listening zdarma

Nejjednodušší způsob, jak dostávat automaticky upozornění na online zmínku do e-mailu, je přes nastavení klíčových slov, které chcete sledovat v Google Alerts. Nastavíte si podmínky u daného alertu, jako je např. jazyk nebo země, a upravíte si, jak často chcete alerty dostávat. Ke Google Alerts ale není přidružena žádná analytika a musíte mít založený Gmail. Alert také nepřijde hned jakmile je obsah publikován, ale až poté, co ho Google naindexuje. Mrkněte na vyhledávací tipy na blogu Filipa Podstavce.

SocialWatch

Aplikace od firmy Dataweps věnující se práci s daty, kterou doporučuje třeba Jindra Fáborský – pořadatel Marketing Festivalu – který ho považuje za nejspolehlivější z vyzkoušených nástrojů.

+ zvládá češtinu i slovenštinu

+ monitoruje hlavní sociální sítě a weby ve své stále se rozšiřující databázi

+ intuitivní ovládání

+ pokročilé filtry a základní grafy

+ umí skloňovat a časovat, takže mu neuniknou ani záludnější zmínky

– sentiment musíte vyhodnocovat ručně pomocí tagů

„Automatický sentiment máme nyní v beta verzi. Proto o něm zatím nepíšeme na webu. Každopádně je třeba zdůraznit, že automatický sentiment nikdy nemůže nahradit člověka a lidská ruka bude u vyhodnocování zmínek vždy nutná,“ napsali nám z DataWeps a doplnili i info o pricingu: balíček Standard 4 900 Kč, balíček Professional 9 900 Kč balíček Extra 19 900 Kč.

Mention

Nástroj Mention vás vyjde minimálně na 25 $ měsíčně, ovšem s omezením na jednoho uživatele, 2 sledované dotazy a maximálně 3000 zmínek. V základu tak dostanete hodně osekaný nástroj.

+ monitoring zmínek v reálném čase

+ porovnání s konkurencí

+ vyhledávání influencerů podle kanálů, témat a klíčových slov

+ pokročilé grafy a práce s filtry

+ pravidelné reporty na e-mail

+ propojení s vašimi sociálními sítěmi nebo bufferem

– všechny pokročilé funkce jako analýza sentimentu jen v dražším nebo custom balíčku

SentiOne

Vyzkoušejte SentiOne na 14 dní zdarma, pak už to přestává být tak veselé – balíček Tým začíná na 6500 Kč/měsíc, ale musíte se rozloučit s několika poměrně zásadními funkcemi, jako je třeba export dat nebo komplexní dotazy. Vyšší balíček už musíte poptat individuálně.

+ dosah zmínek na sociálních sítích

+ analýza sentimentu

+ pokročilé dashboardy

+ analýza konkurence nebo share of voice

+ detekce opinion lídrů a influencerů

+ propojení s vlastními sociálními sítěmi a možnost reagovat na zmínky přímo přes SentiOne

+ bezplatné školení, jak aplikaci používat, nebo vlastní account manager pro firemní zákazníky

+ vhodné pro monitoring na více trzích

+ neomezená klíčová slova a výsledky

Monitora

PR odborníci z Čech nedají dopustit na český nástroj Monitora. Používají ho experti na styk s veřejnosti pro své klienty, firmy i politické strany. Na konci loňského roku navíc Monitoru zásadně technicky vylepšili.

+ monitoruje i tištěná a audiovizuální média, zmínku vidíte už 5 minut po uveřejnění

+ archiv rozhlasu, televize a tisku za posledních 20 let

+ pokročilá filtrace

+ grafy a tabulky, zobrazení hodnot, jako je AVE, GRP, mediální zásah a další

+ velice akční podpora, která vám pomůže s nastavením

– strojově vyhodnocuje i sentiment nebo pohlaví komentujícího, ovšem nepříliš nespolehlivě

TIP: Velmi dobře hodnocené jsou produkty z dílny Newton media, ovšem musíte je individuálně poptat.

Vyzkoušeli jste šikovný nástroj, který nám v přehledu chybí? Napište nám a rádi vaši zkušenost do článku doplníme.

Anna Sálová

Anna Sálová

Anička se věnuje copywritingu a obsahové strategii přes 5 let. Začínala na volné noze, aby pak vedla copywritery v agentuře H1.cz. Odtud už byl jen kousek k založení vlastní obsahové agentury Content Wizards. Na jaře 2018 jí vyšla kniha Kreativní copywriting.

Marketing
Ostatní
Inspirujte se: Originální packaging českých e-shopů

Inspirujte se: Originální packaging českých e-shopů

16. 7. 2019 16:15

Ne nadarmo se říká, že „obal prodává“ nebo že „soudíme knihu podle obalu“. Zajímavý obal, krabice nebo balení zboží z e-shopu vám vedle praktické funkce pomůže...

Přečíst
Ostatní
Jan Kalianko o onlajnu a e-shopech: Každý e-shop potřebuje v určité fázi něco jiného

Jan Kalianko o onlajnu a e-shopech: Každý e-shop potřebuje v určité fázi něco jiného

27. 5. 2019 12:53

Honza je pořadatelem mnoha akcí pro e-shopaře, jako je třeba E-shop summit nebo Czech On-line Expo. Nedávno prodal svůj vlastní ziskový e-shop a teď se...

Přečíst
Marketing
Spolupráce s influencery a blogery: Jak je oslovit a na co si dát pozor

Spolupráce s influencery a blogery: Jak je oslovit a na co si dát pozor

9. 5. 2019 13:33

Součástí mojí práce jako obsahového stratéga je v dnešní době i spolupráce s influencery a blogery. Správně zvolená osobnost může vašemu e-shopu přinést relevantní návštěvnost, může zviditelnit...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy