Co je strategic giving a jak vám pomůže propagovat svůj brand a produkty

Co je strategic giving a jak vám pomůže propagovat svůj brand a produkty

Dnešní článek nebude nic pro skrblíky. Podíváme se na fenomén strategic giving, který je v souvislosti s influencer marketingem aktuálnější než kdy jindy.

Pojem strategic giving

Strategic giving si nepleťte se strategickou filantropií, což je v podstatě strategie corporate responsibility managementu. Samozřejmě, že vracet něco ze zisků společnosti zpět mezi lidi je velice pěkný způsob, jak pracovat s image brandu, ale v tomto článku nám jde spíše o dávání produktů zdarma, nebo za symbolickou cenu mezi stávající a potenciální zákazníky. Nejaktuálnějším příkladem jsou například populární „giveaways“ na Instagramu značek, kde můžete získat nový produkt pouhou účastí, nebo prelaunch giveaways, kdy si můžete objednat nový produkt ještě před oficiálním uvedením na trh jenom za poštovné, nebo za sdílení mezi kamarády. Marketingoví matadoři si zase jistě vzpomenou na oblíbený sampling.

Co vám může přinést vlastní giveaway?

  • Velký zásah za minimální rozpočet – v podstatě za cenu produktu, váš čas a případně lehký boost placenou reklamou
  • Vyšší brand awareness
  • Více sledujících na socialu
  • Větší buzz o značce či produktu a vyšší engagement
  • Zlepšení image značky
  • Rozšíření databáze pro e-mailing
  • Ocenění vašich dlouhodobých fanoušků
  • Vyšší prodeje – ty můžete doměřit pomocí dedikovaného promo kódu nebo díky speciální landing page

Jak zorganizovat vlastní giveaway?

  • Stanovte si cíl akce – jde vám o engagement na sociálních sítích, linkbuilding, autentické zmínky o vašem produktu nebo značce? Od toho se bude odvíjet druh obsahu i rozpočet.
  • Vyberte produkt, který budou lidé milovat a je maximálně „sdílitelný“. Pokud si nejste jistí, dárková karta s předplaceným kreditem na nákup je chytrou volbou.
  • Stanovte dobu, po kterou giveaway poběží – doporučuje se maximálně měsíc, abyste nepřišli o dojem vzácnosti a zájem se časem nerozmělnil.
  • Rozhodněte se, zda „cenu“ získají všichni, určitý počet účastníků, nebo jen 1 šťastlivec (odvíjí se logicky od ceny dárku).
  • Připravte technické zázemí pro akci své pomocí, nebo využijte některou z aplikací, se kterou giveaway pohodlně zprovozníte na sociální síti, nebo u sebe na webu. V nich si také vyberete preferovanou akci, kterou má uživatel za účast na giveawayi vykonat – např. okomentovat příspěvek, sledovat vás na té či oné síti, odkázat na váš web na svém blogu nebo profilu…
  • Připravte pravidla giveawaye – moc to nekomplikuje a stanovte maximálně 3 podmínky pro účast. Pokud je to pro vybraný kanál relevantní, připravte pro akci oficiální hashtag.
TIP: Nezapomeňte si nastudovat pravidla dané platformy, na které bude giveaway probíhat, nebo přes kterou ho budete propagovat.
  • Pro stanovený cíl si stanovte benchmark – jaký výsledek budete považovat za úspěch? Počet sdílení, počet oslovených, počet využitých slevových kódů, počet zpětných odkazů…
  • Dejte o akci vědět svým stávajícím zákazníkům skrze e-mailing.
  • Přidejte svůj giveaway na různé agregátory akcí a slev.
  • Na škodu není ani oslovit napřímo několik influencerů s publikem z vaší cílové skupiny, aby akci na jejím počátku sdíleli.
  • V průběhu akce oslovte e-mailem nebo třeba zprávou v messengeru uživatele, kteří se už zúčastnili, a připomeňte jim, aby se nezapomněli znovu podívat na vaše stránky. Může je tam čekat další dárek nebo překvapení a obvykle získáte další zmínky.
  • Ukončete akci, poděkujte účastníkům, uložte si nové kontakty do své databáze a rozešlete produkty/kupony/cokoliv, co jste se rozhodli rozdat. Pokud je „výherců“ jen několik, postavte je na piedestal, vyfoťte se s nimi při předání produktu – prostě z nich udělejte hvězdy. Cookies z vašeho webu v zařízeních uživatelů také můžete využít pro remarketing.

TIP: Když pošlete ceny z giveawaye, další příležitost, jak zaujmout, nabízí jejich balení. Jak mohou dárky a trocha péče o balíček z e-shopu podpořit pozitivní vztah ke značce? Přečtěte si náš článek o packagingu a boxingu českých e-shopů.

Nemusí jít o fyzické produkty, můžete darovat obsah

A tím nemyslím banální e-book, ze kterého na každém rohu vyskočí promo. Aby váš obsahový dárek měl pro zákazníky nebo fanoušky opravdovou hodnotu – musíte darovat ten nejlepší obsah. Pro zákazníky je to příležitost se vámi seznámit a nasát atmosféru možné budoucí spolupráce. Fungují kvalitní infoprodukty nebo videonávody, v oblasti služeb audit nebo konzultace zdarma. Čím více se do rozdávání know-how pustíte, tím pravděpodobnější je, že vás publikum začne vnímat jako experta v oboru, a třeba si řekne:„Když jsou produkty zdarma od firmy XY tak skvělé, tak ty placené musí být ještě lepší!“ Content Marketing Strategist Salma Jafri doporučuje zdarma poskytnout obsah, který řeší, co, kdo a proč. Sdílejte také výsledky své práce, příběhy a názory. Co se naopak hodí pro zpeněžení, je obsah, který konkrétně ukazuje „jak“ – jak se dostat z bodu A do bodu B. Jako příklad uvádí Salma software, různé nástroje nebo šablony. Obsah zdarma vám pomůže nejvíce v přivádění návštěvnosti a při budování brandu. Je pak na vás, abyste publikum, které jste získali díky obsahu zdarma, nenásilně přesměrovali na místo, kde dochází k placeným konverzím.

TIP: Bojíte se, že své potenciální zákazníky zhýčkáte? Že už nebudou chtít za nic v budoucnu zaplatit? Lidé, kteří budou jen brát, stejně nejsou ti zákazníci, které chcete, ale mohou se stát vděčným publikem, které bude udržovat živé vaše sociální sítě. A buzz na vašich socialech zase přiláká další zvědavce, mezi kterými se může skrývat velmi solventní zákazník.