6+1 tipů, jak v e-shopu lépe komunikovat slevy

13. 8. 2019 13:56

Marketing
UX
6+1 tipů, jak v e-shopu lépe komunikovat slevy

Přečtěte si shrnutí nejdůležitějších poznatků z oblasti UX a e-commerce od jedné z nejrespektovanějších výzkumných agentur na světě – Nielsen Norman Group. V jednom ze svých posledních marketingových výzkumů se zaměřili na téma, jak nejlépe komunikovat slevy a speciální akce v designu stránek e-shopu. Přečtěte si jejich 6 tipů, které vzešly z analýzy 255 webů na základě eyetrackingu, uživatelského testování a deníčkové metody, a navíc 1 tip od Foxentry!

1. Ukazujte zlevněné položky nejen ve speciální sekci akcí, ale i v kategoriích, kterých se sleva týká

První tip vychází z odlišných cest klienta po webu, i toho, odkud na web vlastně přišel. Přijde-li napřímo zadáním přesné URL e-shopu nebo na základě brandového dotazu, dostane se na homepage. Tam můžete slevy komunikovat carouselem nebo zvýrazněnou kategorií slev a akcí. Uživatel, co přišel výhodně nakoupit, pak půjde právě tam. Naopak návštěvník, který se proklikl z vyhledávaní obecných klíčových slov, se většinou dostane na landing page dané kategorie (za předpokladu, že máte správně optimalizovaný web z hlediska SEO, nebo správně nastavené cílové stránky pro PPC), a tam má šanci zaznamenat slevu týkající se právě jí, což by mu jinak, kdyby sleva byla jen na homepage nebo ve stromu kategorií, mohlo uniknout.

Nielsen radí: Kombinujete v kategorii ve výpisu produktů zlevněné a nezlevněné produkty a neschovávejte zlevněné položky pohromadě v jedné sekci.

2. Komunikujte speciální akci na všech stránkách webu

Pokud nabízíte dopravu zdarma nebo velkou slevovou akci napříč sortimentem, komunikujte to napříč webem – na každé jeho stránce. Na homepage vložte banner upozorňující na akci do tzv. „hero space“ – nahoře a uprostřed, kam se soustředí nejvíce uživatelovy pozornosti. Na dalších stánkách vložte banner do horní části stránky a neopomeňte ani košík a check-out stránku – poslední krok objednávky. Pro sekundární sdělení můžete v nejhorším využít spodek stránky. Důležité je přitom banner nadesignovat tak, aby nevypadal jako laciná reklama – mohla by se pak dostavit bannerová slepota.

Nielsen radí: Slevové kupony neschovávejte na vybraných stránkách. Uživatel se může cítit „podveden“, že jsou jen pro někoho, nebo je cíleně skrýváte.

Tip od Foxentry: vložte informace o speciálních akcích a další sdělení, která chcete dostat k lidem, do dokumentů, které prostě čte každý – na faktury, účtenky nebo do automatických mailů.

3. Pokud musí uživatel splnit podmínku pro slevu, pomozte mu ji spočítat

Klasickým příkladem je doprava zdarma od nějaké částky. Než nechat lidi dumat a počítat na domácí kalkulačce, zda už se pro slevu, dopravu zdarma nebo dárek kvalifikovali, počítejte hodnotu nákupu za ně.

Nielsen radí: Lidé chtějí splnit podmínku, ale ne ji přešvihnout o moc peněz, ideálně jen o pár korun. Proto je fajn také doporučit přímo produkty, kterými se akorát dostanou na předepsanou částku a získají výhodu.  

4. Podmínky akce dejte vědět jasně předem

Zažili jsme to všichni – na první pohled super akce se po rozkliknutí podmínek před dokončením objednávky změnila na seznam desítky „ale“ a nespočet výjimek. Podmínky proto moc nekomplikujte – nastavte max. 2, případně odkažte na více informací. I ty by ale měly být srozumitelné a přehledné, ne psané malým písmem s několika poznámkami pod čarou.

Nielsen radí: Nelákejte lidi, abyste je pak v košíku zklamali. Nekomunikujte dopravu zdarma a zároveň slevový kupon, když nejde obojí použít zároveň. Případně napište podmínku viditelně a jasně.

5. Nabízíte množstevní slevy? Nezapomeňte na připomenutí nabídky při výběru i check-outu

Představte si, že prodáváte na e-shopu spodní prádlo a nabízíte 1 trenýrky za 200 Kč, ale 5 trenýrek jen za 850 Kč.  Akci viditelně komunikujte u ceny za 1 trenýrky a pokud zákazník do košíku opravdu 1 trenýrky přidá, připomeňte mu pop-upem nebo jinou fičurou další druhy trenýrek, které může ještě do košíku přidat a získat tak množstevní slevu. To stejné zopakujte ještě v košíku před dokončením objednávky.

Nielsen radí: Slevy a akce, které se vážou ke konkrétnímu produktu, nebo typu produktu, komunikujte co nejblíže jeho cenovce. Pokud by bylo upozornění příliš nízko, většina uživatelů si ho nevšimne, nebo si ho nespojí s právě prohlíženou položkou.

6. Připomeňte všechny slevy a akce, které mohou využít, ještě jednou v posledním kroku objednávky

Tady máte poslední šanci na upsell, cross-sell a cokoliv, co chcete, aby zákazník využil. V košíku už je lepší pracovat s plochou stránky, kde zákazník skenuje detaily o svém nákupu, nikoliv plochu, kde očekává bannery. Nabídněte produkt, se kterým se kvalifikuje pro dopravu zdarma, nebo nabídněte slevu za využití nové nebo vámi preferované služby (expresní doručení, vyzvednutí na pobočce, vyzkoušení nové příchutě, přikoupení prodloužené záruky).

Nielsen radí: Nejvhodnějším místem pro pošťouchnutí uživatele k akci je místo hned vedle vybraného produktu a okolí tlačítka pokračovat nebo objednat.

Takže komunikovat akce viditelně, srozumitelně, napříč webem a v pravých chvílích je připomínat. Celý článek si můžete i s příklady konkrétních e-shopů projít na webu agentury Nielsen a samozřejmě si můžete koupit i kompletní report z výzkumu. Na závěr je vhodné doplnit, že by se vám aplikace slev a kuponů měla projevit ihned v přepočtu celkové částky, měla by být i patrná v závěrečném shrnutí a technicky by vše mělo fungovat hladce. Např. aby uživatel nemusel ani promo kód zadávat, ale stačilo by na něj jen kliknout. I tohle totiž umí vymazlené e-shopy.

Anna Sálová

Anna Sálová

Anička se věnuje copywritingu a obsahové strategii 7 let. Začínala na volné noze, aby pak vedla copywritery v agentuře H1.cz. Odtud už byl jen kousek k založení vlastní obsahové agentury Content Wizards. Na jaře 2018 jí vyšla kniha Kreativní copywriting.

Marketing
Honza Bartoš o Facebook reklamě: Počet lajků, fanoušků a komentářů není důležitý. Důležitý je výkon a zisk!

Honza Bartoš o Facebook reklamě: Počet lajků, fanoušků a komentářů není důležitý. Důležitý je výkon a zisk!

31. 7. 2019 10:00

Honza je jeden z předních odborníků na výkonností reklamu na Facebooku. Reklamy vytváří hlavně proto, aby vydělávaly. Zdá se to jako samozřejmost, ale uvidíte, že...

Přečíst
Marketing
Co je strategic giving a jak vám pomůže propagovat svůj brand a produkty

Co je strategic giving a jak vám pomůže propagovat svůj brand a produkty

24. 7. 2019 14:19

Dnešní článek nebude nic pro skrblíky. Podíváme se na fenomén strategic giving, který je dnes v souvislosti s influencer marketingem aktuálnější než kdy jindy. Už klasik se...

Přečíst
Marketing
Ostatní
Inspirujte se: Originální packaging českých e-shopů

Inspirujte se: Originální packaging českých e-shopů

16. 7. 2019 16:15

Ne nadarmo se říká, že „obal prodává“ nebo že „soudíme knihu podle obalu“. Zajímavý obal, krabice nebo balení zboží z e-shopu vám vedle praktické funkce pomůže...

Přečíst

Buďte stále v obraze

Novinky
Informace
Trendy